tisdag 6 mars 2012

Trädgårdsfix och nytt anfall

Idag var det solen som väckte oss, ovanligt då det är så mörkt hos oss att den knappt når in genom våra små fönster. Kallt var det däremot brr. Då vi båda var lediga idag bestämde vi oss för att röjja i trädgården. Redan när vi flyttade in pratade hyresvärden om att vi gärna fick ta ner lite träd som fanns på trädgården och skymde för ljus och som även var en risk att de skulle ramla på huset om de blåste ner. Först tänkte vi att det inte var något vi kunde göra men när vi kikade lite närmare så fanns det allt några träd som B ville försöka få ner.

Sagt och gjort. Idag har han huggit/sågat ner 5 stoora granar som stod precis vid husknuten. Lite läskigt var det då de hade kunnat falla på huset om han tagit ner dem på fel sätt, B var dock säker på hur man skulle göra då han fick lära sig hur man gjorde när han pluggade till ingenjör och behövde veta hur man räknade ut sådant.

 Här är 2 granar nere (självklart fick Ronja inte vara ute när träden fälldes utan då var hon inne i huset så hon inte skulle kunna riskera att få ett träd på sig)

Här ser man lite av hur mycket is det är på trädgården, en enda stor isbana.. Bara vår tomt som har det så då det är så otroligt mörkt och inte smälter av solens strålar =(  Hoppas på lite ändring nu när några granar är nere iaf, dock är det måånga fler träd som skulle behöva kapas, främst tallar, men dem ger vi oss verkligen inte på själva!



Här har det tråkiga arbetet med att forsla bort massa granris påbörjats. Det är MYCKET granris på en stor gran, och allt var tvunget att kapas i små bitar så vi kunde forsla bort det och elda. Den största stommen är fortf kvar, den gick inte att rubba och vi blev för trötta..
Lite sol börjar titta fram =)
Ännu ett träd nere, synd att staketet fick ge vika lite, men det fanns inte mycket att välja på,  det ska väl gå och laga sedan hoppas vi.

 Smart att ha eldtunna tycker vi =) Mycket granris blev det att elda och vi hann inte med allt, långt ifrån, men vi får fortsätta på fredag då B är ledig, nu ska han jobba ons och tors.

Ronja älskade verkligen att jag och B var ute hela dagen =) Längtar till sommaren. Runt eldtunnan har iaf all is smält bort nu, skönt det. Livsfarligt att gå omkring på gården, har halkat flera gånger.. Igår kväll halkade jag när jag skulle ur bilen, klarade mig dock med endast ett par blåmärken (ramlade bakåt och inte framåt som tur var).
 Sådär, helt plötsligt kom huset fram =) Som synes finns det en hel del jobb kvar att göra, men vi har ändå gjort massor idag så vi är nöjda.
En trött vovve myser vid kaminen =)













Själv fick jag gå in runt 16:00. Jag började få känningar och tänkte vila och ta mina värktabletter. Tyvärr räckte det inte idag utan redan 16:15 kom anfallet. Jag hade haft sammandragningar hela dagen idag men tänkte inte så mycket på det då jag trodde det berodde på att jag jobbat i trädgården (var säkert delvis därför oxå). Under anfallet som varade i ca 1,5 h hade jag så täta sammandragningar att jag knappt märkte när den ena slutade och nästa tog vid. Sammandragningarna gjorde inte så ont utan det var mest bara så jobbigt att ha ett pågående anfall (med allt vad det innebär) samtidigt som magen är stenhård och det strålar ner mot blygdbenet samt spänner och drar.

Jag provade att profylax-andas genom smärtan och samtidigt ta en varm dusch sittandes på golvet. Det hjälpte faktiskt lite grann så anfallet kändes mer som en 8:a idag än en 10:a..(kunde alltså prata genom anfallet idag, det brukar jag inte kunna).

 Jag måste dock säga att jag är lite fundersam varför jag helt plötsligt fått så mycket SD, före i torsdags hade jag ju inte haft en enda sammandragning. Under helgen hade jag en del men då var vi ju en heldag på Ullared så det var ju kanske inte så konstigt, men sedan dess har de kommit regelbundet. I natt vaknade jag av dem och sedan har de som sagt pågått. Det har varit 3-7 minuter mellan dem typ och de har hållt i ca 1-1,5 minuter (förutom under anfallet då då det typ var konstant), har varit såhär sedan igår kväll...

Vet att det är helt normalt att ha sammandragningar men visste inte att de skulle komma så ofta ? Det är lite svårt för mig att säga exakt när de börjar och slutar då min mage ständigt är hård (pga inflammationen) men vid en sammandragning strålar det ju ner vid blygdbenet och även ibland ner på ryggen så jag går efter det. Får även mensvärk efter en sammandragning (läste att det är detta som kallas förvärk?) så visst märker jag stor skillnad i känslan för hur det var bara för några dagar sedan då magen endast var hård.

Det jag lärt mig idag är att jag måste vila efter jag ätit mat, för tidigare på dagen kunde jag jobba i trädgården utan att få känningar men efter att vi ätit gick jag ut igen och då tog det bara 20 minuter innan jag började få känningar och sedan kom anfallet. Det verkar alltså vara så att anfallet triggas av rörelser när magsäcken är full med mat. Alltså måste jag tänka på att vila någon timma efter maten så den hinner lämna magsäcken och inte kan trigga ett anfall innan jag börjar röra på mig för mycket igen. Alltid lär man sig något =)

Kommer troligtvis maila min BM imorn om sd fortsätter under natten, vill gärna höra vad hon tycker om det hela och jag vill helst få en gynundersökning vid nästa BM-kontroll (på måndag) för att se så inte tappen påverkats..


Är väldigt trött på detta nu och det börjar tära på mig både psykiskt och fysiskt..Jag vet att det är värt det och det är inte så lång tid kvar nu, men om jag ska fortsätta ha massa sd samtidigt som jag har anfall så vet jag faktiskt inte riktigt hur jag ska klara det här..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar