torsdag 8 mars 2012

Snabb-besök hos BM

BM ringde mig nu på morgonen och ville ha in mig på en kontroll pga mina täta sd och gallstensanfallet. Så B och jag åkte in direkt. De vanliga kontrollerna gjordes:

SF: 32
BT: 123/77
Urin: spårämnen
Bebis hjärta lät normalt, fick ingen siffra, dock hickade hon vilket hördes tydligt när vi lyssnade på hjärtat ;)
Position: Huvud ner och fixerat!! Yay =)

Tappen var idag ca 2 cm på utsidan, så förkortad är den men inte för kort, jag har inte börjat öppna mig vilket jag var lite rädd för, så bra där med=)

Vad som var viktigt nu var att jag var tvungen att vara uppmärksam på om sammandragningarna gör mer ont, lite ont är okej men om det inte slutar efter en stund måste jag ringa förlossningen. Jag hade ju några smärtsamma sd igår kväll men eftersom det lugnade sig så tyckte hon då att det var bra att jag avvaktade, det hade bara varit mer stressande att åka in. Tydligen är det så att anfallen retar på livmodern och orsakar fler sd, men de startar inte förlossningen.


Sedan pratade vi lite om att skulle förlossningen starta nu så kommer de försöka stoppa den med bricanyl men skulle det inte stanna av så är det ingen katastrof att bebisen föds nu.. Den kommer troligtvis inte behöva någon andningshjälp utan är den frisk för övrigt räcker det med ett par veckor sjukvård innan vi kan åka hem.

Där känns det dock lite fel känner jag, jag är inte redo än och vill inte att grodan ska komma nu, en månad till får hon allt vara kvar i magen. (Bara för det får jag säkert sättas igång i v 42+0 för att hon envist är kvar i magen och inte vill ut, haha)


Känns skönt att få bli kontrollerad iaf, det lugnar mycket. B blev däremot mycket mer uppstressad, han hade inte alls förstått vad det var frågan om och när hon började tala om förlossning blev han lite blek, haha, inte lätt att vara partnern vid sidan av, han kan ju se att jag har ont och att det är obehagligt men han kan ju omöjligt förstå vidden av det, det gör jag ju knappt själv.


Nästa BM-besök är redan på måndag får se om det är någon förändring då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar