fredag 9 mars 2012

Mer trädgårdsjobb

Idag var vi ute tidigt i trädgården igen för att slutföra det vi påbörjade i tisdags. Det var alltså 5 stoora granar som B sågade/högg ner nära huset som nu behövde forslas bort.
   Inte ens en motorsåg äger vi så allt fick bli enligt  "the old school". Det funkar ju det med men oj vad det tar på tid och krafter.
Jag högg i så mycket jag vågade, lite för mycket då jag ramlade på en isfläck (läs is-sjö) pladask på rygg, såg nog värre ut än vad det var men B blev såklart rädd, så fick gå in och vila efter det istället. Grodan sparkar som vanligt så jag är inte orolig, hamnade ju inte på mage som tur var och jag har inte heller ont någonstans =)

Helt otroligt hur många grenar det är på dessa mastodont-träd, barr och kvistar precis överallt. Den största delen av stammen kunde vi inte elda utan vi sågade av alla grenar (det mest tröttsamma jobbet) och släpade stammarna utanför staketet. Dessa får vi ta itu med vid något senare tillfälle.

B har eldat alla grenar och massor med andra träbitar som förre hyresgästen strött ut över trädgården (bland miljoner andra saker som vi fått rensa efter honom, latare människa får man leta efter...
Blir så otroligt förbannad på denna idiot.. Vi märkte nämligen i tisdags varför vårt sovrum varit så otroligt kallt hela vintern, han som bodde här innan hade nämligen pajjat ett fönster vilket vi fick reda på när vi var och kollade på huset. Han lovade då att det skulle vara fixat tills vi flyttade in, vi tänkte inte mer på det eftersom det inte syns innefrån (det är alltså ett av de två glasen som är helt borta) utan antog att han hållit sitt löfte (blåögd och godtrogen som man är).
    Det var inte förens vi började röja efter de stora granarna i tisdags som vi gick bakom huset och möttes av MASSOR med glassplitter = idioten hade alltså helt sonika tagit bort den papp-skiva han häftat fast när han själv bodde här och sedan bara flyttat.

Jag har idag spenderat flera timmar med att plocka massor glasskärvor som legat på marken, det finns säkert fortfarande små bitar kvar men jag har verkligen gjort mitt bästa för att få bort det. Vill inte att något stackars djur ska få glassplitter i tassarna.. Hur kan man vara så otroligt korkad och oärlig och ljuga oss rätt upp i ansiktet?? Har fått höra massor med grejjer han gjort (eller inte gjort) i efterhand men orkar inte lägga ner mer energi på det...

Tur är iaf att vi inte har någon trädgård där utan det är bakom staketet, men det är just därför vi inte sett detta förut...


Nog om det.. Ska prata med hyresvärden på måndag så får vi se..

Såhär ser det ut nu, betydligt renare. Det är lite väl höga "stubbar" som vi måste såga ner lite mer, men det orkade vi inte med idag.

Helt sjukt att det BARA är vår trädgård som har massor med is kvar.. Det är en enda stor isbana och går inte att gå här utan att halka, nu har det iaf torkat upp på andra sidan så jag kan ta mig in och ur bilen hyfsat säkert, innan var det en jätteprövning att bara göra det och det blev några vurpor.

Anl till att det inte är is överallt är för att vi eldat vilket värmt upp marken och smält isen samt för att vi gått fram och tillbaka (miljoner ggr typ) så marken trampats upp. Galet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar