onsdag 25 januari 2012

Optikern

Idag har jag varit på stan. Vi åkte in runt 9:30, B skulle först lämna ett paket på posten till hans föräldrar och sedan skulle han till körskolan. Jag hade först ett bankärende och sedan begav jag mig till optikern.

Äntligen har jag tagit tag i beslutet att skaffa glasögon. Jag har helt enkelt inte haft råd innan men nu fick jag pengar i födelsedagspresent av familjen så det löste sig;) Har märkt senaste året att jag behöver ha glasögon som ombyte ibland. Jag har väldigt trånga tårkanaler så när jag sitter framför en tv eller dator en längre stund blir ögonen röda och torra. Samma sak när jag kör bil, en lins har åkt ut vid några tillfällen = inte bra!!

Vilken tur jag hade, de hade tid för synundersökning på en gång så jag slapp boka tid. Sedan fick jag även hjälp med att välja bågar på en gång så nu väntar jag bara på att glasen ska bli klara. Jag kommer få ett sms när det är dags att hämta dem, det skulle dröja 1-2 veckor.

Som alltid när man är hos optikern finns måånga valmöjligheter vad det gäller olika glas och bågar. Då jag fortfarande tänkt ha linser mestadels ville jag ha enklast möjliga glasögon (alla vet ju att man kan lägga precis hur mycket pengar som helst på glasögon..) och inga specialgrejer.

Jag är närsynt och har -5,25 i styrka, samt astigmatism (brytningsfel) 2,0.. (ser väldigt dåligt mao) Så glasen blir inte de tunnaste... Det fanns en annan typ av slipning som skulle göra glasen tunnare men de var dubbelt så dyra. Jag frågade optikern vad skillnaden i mm skulle bli och de tunnare skulle bli ca 3 mm tjocka och de vanliga ca 5 mm tjocka.. tyckte inte det var värt att lägga ut det dubbla på 2 mm skillnad..

Så, istället valde jag att satsa på bågar som är lite bredare så inte glasens tjocklek syns lika mycket, även storleken på glasen har betydelse för tjockleken så mindre glas blir tydligen tunnare än stora glas.. Hade inte tänkt välja de supersize glas som täcker halva ansiktet (veet att det är poppis med dem men passar mig inte) ändå så det var inget större problem..

De hade kampanj om man köpte 2 bågar (andra till halva priset), så det fick bli 2 stycken så har jag lite att byta med =)

Ett par lite diskretare metallbågar med utsmyckning på sidorna (svarta med gröna detaljer, riktigt fina) och ett par mer markerade plastbågar (oxå de svarta).

 Det kändes väldigt bra där även om det var ovant såklart, har ju inte använt glasögon på måånga år nu. Men jag längtar efter att bara kunna ta på sig ett par glasögon direkt på morgonen utan att behöva gå upp på toa och krångla med linser (samma procedur på kvällen) Dessutom tror jag det är väldigt bra när lillan kommer att ha glasögon vid blöjbyte/amning/flaska på nätterna så jag slipper den "suddiga dimman" =p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar