tisdag 3 januari 2012

Barnmorskebesök

Idag har jag varit hos barnmorskan på kontroll. Hon mätte magen och tog blodprov, blodtryck och vi fick lyssna på grodans hjärtljud=)

Vecka 25 (24+3)
Mått:
*Sf (magmått): 22cm
*Grodans hjärtslag: 157
*Bt: 130/88
*Hb: 115
*Blodsocker: 4,4
* Vikt: +3kg från inskrivning

Det märks att jag fått tillbaka min aptit igen, och att det har varit jul, har gått upp 2,6kg på bara 2 veckor, haha nu behöver det inte gå såå fort;)
Värdena var normala även om sf-måttet var på den nedre kurvan, jag trodde att magen var stoor, men tydligen inte. Fast, en mätning är inte mycket att gå på, det kan var så enkelt att grodan låg på tvären när BM mätte och därför blev sf-måttet lågt. Min puls var hög och bt var lite högre än vad jag brukar ha, men hon sa att det troligtvis beror på att jag är förkyld och har feber.

Något annat som upptäcktes var att jag har en inflammation i vänsterhanden.. Jag upptäckte igår att jag fått en större knöl på handleden, det känns som en stor vattenbubbla under huden. Hon sa att jag måste se till så den inte växer, så nu har jag en snygg ring på handen så jag ser hur den förändras hehe.. Det är lite ömt men gör inte ont som tur är.

Däremot tyckte hon inte om att jag inte kontaktat Vc ang min förkylning, så får göra det imorn. Hon tyckte att jag ska ta Cocillana (typiskt att jag precis slängt den gamla flaskan..)mot hostan så jag kan sova på natten samt utreda så jag inte fått en bakterieinfektion och behöver antibiotika. Dessutom tyckte hon absolut att jag skulle ta nässpray.. jag som bara fått höra att man absolut inte skulle ta det, aja, ska ta det till natten iaf så jag kan andas lite bättre. Det är inte särskilt bekvämt att sova sittandes, varken för magen eller ryggen, så hoppas det blir bättre med lite hostdämpande och nässpray.

Jag fick ta blodprov för blodgruppering men vet redan att jag är 0 rh+

Dock blev inte armen särskilt snygg efter blodprovet, jag märkte inget först utan vi satt och pratade, efter en stund kände jag att det började bli kladdigt i armvecket och när jag tittade efter så var det alldeles blodigt på armen, haha, mina fula märken som precis började gå över från alla provtagningar. Misstänker att jag har ett "snyggt" blåmärke att vänta där.



Efter besöket hos BM åkte vi och handlade mat, sedan åkte vi till barnens hus. Vi ville provköra akta graco-vagnen. De hade en i lager och vi gillade den verkligen så vi köpte den;) Så otroligt smidig vagn och så liten plats den tar i bilen. Ett handgrepp så fälls den ihop och ett klick så fälls den ut igen. Så nu har vi inga stora inköp kvar, jätteskönt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar