tisdag 10 januari 2012

Dagens sjukbesök

Idag hade jag tid på antenatalavdelningen. Först fick jag träffa en sjuksköterska som tog prover. Blodprovet låg perfekt idag - skönt. Däremot hade jag 3+ i leukocyter och 1 + i protein på urinprovet så måste ta nya urinprover imorn med morgonurin för att fastställa om jag behöver antibiotika. Vi fick också lyssna på grodans hjärta idag igen och det låg på 158 slag/min =)

Sedan fick vi vänta läänge på läkaren. Tillslut kom hon och vi pratade om mina anfall och njursmärtor. Hon ville åter byta ut mina mediciner.. Så nu har jag fått en ny medicin att ta vid anfallen samt andra värktabletter som inte ska tas vid behov utan kontinuerligt (morgon-middag-kväll) under hela graviditeten.. yippie.
   Hon berättade även att om mina njursmärtor blir värre kommer de sätta en pyelostomikateter i njuren för att se till så det är fri passage. Det är alltså en kateter (slang) som förs in genom sidan av kroppen och in i njuren. Sedan får man ha en slang utanför kroppen och en påse som samlar upp urin och ev stenar/slagg. Det ska tydligen inte alls vara särskilt bekvämt så låt oss hoppas att jag slipper detta. Jag har själv tagit hand om patienter med sådana katetrar och det verkar inte roligt för fem öre..

Sedan sa hon att jag borde ringa försäkringskassan även fast jag är timvikarie för eftersom jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande så borde jag eg ha rätt till sjukskrivning.. Jag är väldigt tveksam men ska ge det ett försök iaf, hon sa att om det finns någon ersättning för mig att få skulle hon skriva ett sjukintyg som ger mig 100% sjukskrivning för hon tyckte absolut inte att jag skulle jobba. Jag får ge det ett försök iaf och ringa dem imorn eller i övermorn.

Väl på apoteket blev det såklart oxå strul. Eftersom medicinen mot anfallen är narkotikaklassad och måste skrivas på speciella blanketter hade läkaren glömt skriva något samt informera om hur många jag får ta så de var tvungna att ringa upp läkaren (som såklart var upptagen..) för att se till så jag fick korrekt information. Detta tog en väldans lång tid då de verkade mer intresserade av att packa upp varor än att hjälpa kunder. Tillslut när vi väntat typ 40min gick B fram och röt till - vips så tog de genast itu med saken och vi fick hjälp, dåligt att man måste bli förbannad innan något händer.

Aja, tabletterna fick jag tillslut, det är suppositorier då det inte är någon mening för mig att ta vanliga tabletter vid anfall eftersom jag spyr.. Jag får ta 2 st - hjälper det inte så ska jag ringa ambulans för att komma in och få sprutor, jag hade kunnat få sprutor direkt sa hon men då hade jag fått sköta det själv hemma - nejtack, att ge andra sprutor är kul, men inte att ta på sig själv... Skönt att få klara besked över vad jag ska göra och jag kände mig verkligen väl behandlad både av sjuksköterskan och läkaren vilket är stort +.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar