onsdag 1 augusti 2012

Lilla pluttan=(

Igår sov Mirjam ovanligt länge på dagen, närmare 3 timmar. Precis när jag funderade på att väcka henne började hon hosta och sedan började hon spy. Riktiga kaskadspyor var det, överallt.. Först bara vatten men sedan kom även mjölken upp. Trodde verkligen inte att en liten bebis kunde spy så mycket. Precis när jag trodde det var över och hade burit på henne en stund började det igen. Då kom även massor med slem och hon fick svårt att andas och blev helt hysterisk..

Dags att ringa 1177. Först hörde hon inte ett smack av vad jag sa eftersom mimmi skrek så mycket och jag fick absolut inte lägga ner henne pga allt slem som fanns i halsen. Tillslut lugnade hon iaf ner sig och jag kunde prata i telefonen.

Fick rådet att avvakta, kolla temp regelbundet och försöka få i henne så mycket vätska som jag kunde (amma och ge vatten på sked).

Hon somnade på min axel och jag trodde nu att det var över. När hon sovit en stund så ville hon äta (vilket hon fick såklart) men sedan fick hon upp allt igen. Lillan blev helt förtvivlad. Nu var det dags att kalla hem B för om jag behövde åka in ville jag inte göra det själv.

Mimmi blev verkligen inte lugn och ville inte ha mat eller vatten. Så tillslut tog jag nappen och doppade i lite socker. Då tog hon nappen, lugnade ner sig och somnade i famnen. Att ge socker är inget jag skulle göra i första hand och inget jag gjort tidigare (förutom på bb då de får sockerlösning) men nu hade hon skrikigt så länge och jag prövat allt annat så det var det sista jag kom på.. Och det fungerade ju.

Hon har inte spytt något mer efter det men sovit sådär i natt och nu på morgonen har hon feber.. dock inte så högt som över 38,0 (för då måste man åka in). Hon ligger på runt 37,0 i morgon temp i vanliga fall och nu var det på 37,8 så hon fick en alvedonsupp. Efter det blev hon väldigt gnällig och var ledsen en bra stund men nu sover hon äntligen. Får se hur denna dag blir.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar