fredag 31 augusti 2012

Vimmerby & Ullared

I Onsdags åkte jag, Mimmi & Ronja till Vimmerby och hälsade på mamma/mormor. De skulle vara hundvakt åt Ronja när vi skulle till Ullared och eftersom vi skulle åka tidigt på torsdagsmorgonen så lämnade jag henne dagen innan.

Ronja älskar att vara där - hon får mycket uppmärksamhet och mys av mina syskon, dessutom får hon sova i sängen där..vilken hund gillar inte det? ;) dessutom är det ju där hon vuxit upp (då jag bodde hemma) så hon känner sig hemma där med:)

Jag och Mimmi åkte sedan hem på kvällen och jag packade i ordning det sista. B var hemma kring 23:30 så han hann sova lite innan vi skulle upp igen;)

Klockan stod på 3:50.. Snark. Fast för Mimmi var det perfekt, det är ju då hon brukar vakna på morgonen nu för tiden. Vi klädde oss och bytte blöja på Mimmi, hon fick åka i pyjamas - det var ju natt ff.

4:20 rullade bilen från parkeringen. B sov typ hela vägen i baksätet och Mimmi sov för det mesta. När hon inte sov sjöng hon till musiken jag lyssnade på;)

Jag körde på tills vi behövde tanka, då var klockan runt 6:00. Nu var jag trött men det gick ändå bra. Så skönt att ha en bra bil att åka i nu.

När jag precis tankat klart sprang det förbi en hare ett par meter från bilen - i full fart. Snabbt bakom rusade en räv efter haren. Full jakt på gång. Jag har sett både harar och rävar tidigare men aldrig en aktiv jakt så nära inpå, det var riktigt coolt faktiskt;)

Vi passade på att äta frukost och jag matade Mimmi innan vi åkte vidare. Vi kom fram runt 7:40 så det var precis lagom att amma Mimmi igen och klä på henne kläder (ingen pyjamas i affären, där går gränsen;) samt gå på toa innan de öppnade :)

Har aldrig varit på Ullared när det varit så lite folk där. Vi kunde parkera precis närmast ingången (där kundvagnarna är) och vi var typ först ner på undervåningen - helt tomt. Nu såg man verkligen alla grejer och det var inga problem att gå med både vagn och kundvagn.

Även senare på dagen var det sparsamt med folk, riktigt skönt att bara kunna ta det lugnt och shoppa i lugn och ro. Mimmi var jätteduktig, vi hade henne mest i sjalen - det blev smidigast så. Jag ammade henne först på en bänk i varuhuset (hade en filt över men det behövdes knappt, så lite folk ändå) och sedan i amningsrummet på plan 3) det gick bra och hon blev nöjd. Vagnen hade vi dock kunnat skippa. Enda gången hon låg där var när vi behövde byta blöja och var jättelångt från närmaste skötrum. Går utmärkt att byta i vagnen med faktiskt;) (vi hade bytt tbx till liggkorgen nu bara för att hon skulle kunna ligga och vara lite skyddad från allt folk om hon skulle vilja - nu behövdes det inte men det kunde vi ju inte veta innan).

Vi var klara runt 14:00, då var Mimmi lite kinkig, hon behövde sova men ville inte vara i vagnen. Tur att det var minimal kö så betalningen gick snabbt och smidigt.

I bilen ammades hon igen innan vi åkte hemåt. Bilresan hem blev inte alls lika harmonisk som på vägen dit. Mimmi sov först men sedan när hon vaknade var allt bara jättejobbigt. Vi stannade 4 ggr och lät henne vila och ammas. Hon ville helt enkelt inte vara i bilstolen utan i famnen men det gick ju inte så blev en del skrik där på slutet tyvärr:(

Vi åkte till Vimmerby eftersom vi hade en hund att hämta. Vi kom fram vid 19. Hos mamma/mormor åt vi kvällsmat och lät Mimmi varva ner - hon var ju övertrött stackarn. Jag ammade henne tills hon somnade i sängen och sedan tog B över - de fick sova ett par timmar innan vi åkte hem (vi hade kunnat stanna och sova i v-by men då hade det blivit så stressigt idag eftersom B skulle vara hos optikern vid 10:00) Hemresan från vimmerby gick jättebra - Mimmi sov hela vägen.

Nu när vi ser tillbaka på resan så skulle jag inte ha åkt fram och tillbaka på samma dag, det blir för mycket för en liten, och mycket för mig att köra, nästa gång får vi sova en natt i Borås eller Stenungsund i mellan;) Men, att ha en bebis på Ullared gick utmärkt - perfekt nu när det är lågsäsong och innan massa elaka RS-virus härjar.

Idag blir det bara att ta det lugnt, det behöver både hon och jag. B måste jobba men han kunde faktiskt sova i bilen under resan medan jag körde så då fick han lite sömn iaf. Inatt har Mimmi sovit ok, uppe vid 5 och lekte med sin nya stoora leksak var hon iofsg;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar