torsdag 23 augusti 2012

öppna förskolan och tillbakablick

De senaste dagarna har jag bara varit hemma, finns massor att göra men har inte riktigt haft lust med nått.. Känner att jag verkligen måste ta itu med förberedelserna inför dopet. Jag vet ung hur jag vill ha det men det är mycket som måste ordnas med. Ska få lite hjälp från syskon och mamma så det löser sig, även om det känns som ett jätteprojekt just nu;)

I tisdags var jag, B och Mimmi på öppna förskolan för första gången. Babymassage stod på schemat:) Det var jättemysigt. Alla Bebisar (3-4 månader) låg på underlägg och hade filtar på sig för att inte frysa (Mimmi som kommit på det här med att ha benen i luften hela tiden sparkade dock av sig filten konstant;). Vi fokuserade på ben, fötter och mage denna gång, nästa tisdag blir det överkropp, huvud och rygg:)

Tror att bebisarna uppskattade det väldigt mycket faktiskt. I början låg de och tittade på varandra, Mimmi och en annan liten tjej låg och tjoade, hehe, men när vi började med massagen så fokuserade hon mer på oss  (mig och B) och blev jättelugn=) Fotmassagen var kanon;)

Efteråt gjorde vi hand- och fotavtryck i saltdeg som sedan fylls med gips. Vi gjorde ju själva när mimmi var 2 månader så det ska bli jättekul att jämföra dem med dessa som vi gjorde nu när hon är 4 månader =) De hann inte torka innan vi skulle hem så jag ska ta med dem på tisdag istället.

Lite senare kom det fler, lite större barn, 5-12 månader. På måndagseftermiddagar och tisdagsförmiddagar har de öppet för små barn (0-18 mån resp 0-12 mån) Övriga dagar är det 0-5 år, så jag skulle kunna gå varje dag men nu när Mimmi är så liten känns det bra att gå när det bara är små barn där, det blir lite för livat annars.

Igår var jag och Mimmi iväg en sväng till tornby. Vi skulle handla en present till ett födelsedagskalas som vi ska till på söndag. Efter det gick vi även in till babyproffsen. Jag letar efter en umami taste teaser men de hade bara den varianten med nät på, så vi får leta vidare. Ingen brådska än;) Vet att den finns på jollyroom.se så får väl beställa därifrån annars.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Hittade massa gamla bilder på mimmi som jag inte sett tidigare, B tog ju massor egna bilder med sin telefon förutom de han tog med systemkameran och vår egna kamera.
Liten btillbakablick:

En väldigt höggravid Frida =) Togs när jag var inlagd innan Mimmi kom.
Blev utskriven, firades med glass;)

Jisses, saknar kulan lite, fast ujj så tungt det var;)

Gillar denna bild bara för att den visar vad jag sysslade med den vecka jag låg inne. Sov och stickade mimmis filt. Den ligger på bordet, färdig =)
Gullungen, inte många dagar gammal men ser redan sådär busig ut;)

Första morgonen i livet =) Att hon varit så liten..
Hemfärd för andra gången från BB. 6 dagar gammal. 19 april.
17-18 april. De värsta dygnet ever som nybliven mamma. Mimmi totalt uttorkad fick ligga fastbunden i den där solsängen..
De dagarna fick hon flaska med bröstmjölk och lite ersättning..
men även amning..  Det var inte lätt att amma henne när hon var fast på den där lampan, men vi gjorde så gott det gick.
Vi stannade ett dygn till 18-19 april, för att hon skulle få äta upp sig lite (trodde de, hon gick bara mer ner i vikt..)
Lilla stumpan

Hemfärd 19 april, hon vägde då mindre än någonsin, men bara efter några dagar hemma vände det då jag fick igång produktionen och kunde pumpa ut och ge på flaska, efter 1 vecka tog hon bröstet med amningsnapp och efter 2 veckor ammades hon som vanligt, vilket hon ff gör nu 4 mån senare =)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar