onsdag 8 augusti 2012

När börja med mat?

..är en väldigt laddad fråga har jag märkt. Många har väldigt starka åsikter och det finns inget enkelt svar på den frågan.

Jag tror att det är bäst att helt enkelt känna av sin bebis. Är han/hon (vägrar använda ordet hen) redo? Är barnet intresserad av mat? Fungerar magen som den ska?

Mimmi blir 4 mån om några dagar och jag och B anser att hon inte är mogen för fast föda ännu. Men, det betyder inte att andras 4-månaders bebisar inte är redo.

BVC rekommenderar oftast att man börjar vid 4 mån, nyare riktlinjer är vid 6 månader, men visst, det ändras hela tiden. För 25 år sedan började man vid 3 månader..

Jag förstår inte alls stressen i det hela. Att barn inte skulle bli intresserade av mat om man inte börjar vid 4 månader är fullständigt befängt. Ett barn som inte är moget för mat ska inte heller "tvingas" till fast föda bara för att föräldrarna tycker det vore smidigt. Det kan leda till onödiga magproblem för bebisen. Är han/hon däremot verkligen intresserad och magen tål det så visst, go for it!

Största anledningen till att vi inte tycker att vårt barn är moget är väl just för att hon inte själv visar något intresse och dels för att hon haft så mycket strul med magen innan (koliken) så vi vill verkligen ta det lugnt för hennes skull. Nu är hennes mage kanonbra och vi har fått en väldigt mycket nöjdare bebis. Så länge min mjölk mättar henne och hon inte visar intresse för mat så fortsätter vi såhär ett tag till.

När hon blir intresserad då? Vad ska man börja med? Detta har jag inte så mycket koll på alls känner jag. Jag vet att gluten ska introduceras långsamt för att minska risken för allergi (risken minskar även om man fortsätter amma under tiden).

Att inte börja med att ge söta smaker förstås, inte kul om hon ratar allt utom fruktpure.. Jag behöver läsa på här känner jag..

Vanligast att börja med är väl potatis, palsternacka, morot osv. Men är det gott? Tänkte blanda ut det med bröstmjölk i början så det blir en lugnare övergång.

Första barnet blir lite av en försökskanin.. Man får pröva sig fram helt enkelt. Det enda jag är säker på är att jag vill fortsätta amma så länge hon vill, gärna tills hon är 1 år om hon själv vill (nattamning tänker jag främst på då).

Har inte bestämt mig för om hon kommer få gröt/välling eller ej. Tycker det finns både för och nackdelar med det så får väl se när det blir aktuellt vad som väger tyngst;)

Det är som sagt en djungel och "goda råd" haglar in från höger och vänster men det är trots allt vi föräldrar som känner våra barn bäst, inte någon annan:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar