fredag 31 augusti 2012

Funderar och velar

Vilken grinig plutta jag har hemma idag, jättetrött och sover mest men de stunder hon är vaken är det bara mat som gäller..

Jag velar fortfarande - ska hon få välling eller inte (vid 6 mån alltså, inte än).. Anledningen att jag är så kluven är för att jag eg inte tycker välling och gröt är särskilt bra mat, "mjöl och vatten"..., dock så förstår jag verkligen varför det ges - barnen blir mätta och trötta och sover hela nätterna = Mamma och Pappa får egentid och får oxå sova. Dessutom är det väldigt smidigt sätt att få barnen att varva ner - en varm flaska välling och barnprogram eller en saga och sedan så sover dem förhoppningsvis (OBS gäller såklart inte alla barn..) Det är en balansgång - vad är viktigast? Om man ser till att begränsa vällingintaget och ger näringsriktig mat övriga mål på dagen så är det kanske det kan vara värt det? Suck..

I vilket fall som helst har jag nu köpt hem flaskor och pulverdoserare - om det blir välling/gröt eller mer mättande ersättning (än bröstmjölk) återstår att se, jag har lite mer än en månad på mig att fundera;)

Något blir det iaf, för helamma vill jag helst inte göra efter 6-7 mån - jag blir så fruktansvärt låst - dessutom är det ganska otympligt och inte skönt alla ggr.. Amma på natten (sen kväll/tidig morgon) gör jag gärna länge - men det är inte riktigt samma sak, då ligger man i sängen och det hela blir mer en mysstund.

Det är mysigt att amma, den stunden och kontakten man får med sin bebis är ovärderlig och bara vetskapen att det är min kropp som ser till att hon blir mätt är fantastisk, när hon är hungrig så är det bara jag som kan stilla, ingen annan person i hela världen duger då - däremot är det inte kul att slänga upp brösten i tid och otid (speciellt inte när man har stora bröst som jag - det är svårt att vara diskret..) eller att ha en ilsken bebis som bits för att munnen kliar.

Nu kan man inte bara bestämma något utan att barnet är med på noterna. De är otroligt envisa (det vet min mor som fick helamma min lillasyster väldigt länge eftersom hon totalratade ALLT utom bröstmjölk..) Så vi får väl se vad mimmi går med på.

Min tanke är iaf att (om hon vill) börja med smaksensationer nu vid ca 5 mån (dvs lite grädde på fingret, suga på en gurka, dricka vatten, någon droppe sås osv) och med smakisar vid ca 6 månader. Då jag köpt en babyfeeder så kommer jag nog ge henne lite blandat med både bitar och puré. Ju tidigare de vänjer sig för bitar desto bättre men just kött tror jag kan vara svårt att äta i bitform när de är så små så den är nog bra att koka och mosa i början.

Är hon inte redo lär magen säga ifrån, annars kör vi på i sakta takt. Intresserad av mat har hon börjat bli iaf;)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar