lördag 1 september 2012

Dopförberedelser och Fakir..

Fortfarande gnälligt här. Lilla fröken vill mest bara bli buren och få äta hela dagarna. Blir inte mycket gjort här hemma alls med en ledsen bebis på armen. Själv är jag också seg, så det gör väl inte saken bättre. Imorn är det baddags igen. Hoppas hon är på lite bättre humör då.

 Vi måste införskaffa kläder till dopet. Mimmi ska ju ha släktklänningen under ceremonin men hon måste ha något annat efteråt.. Vad jag ska ha vet jag inte alls, inget kul att handla kläder när man känner sig som en säck potatis.. Brandon har sin kostym som han får ha, kanske en ny skjorta till?

Förutom klädbestyret måste vi bestämma vad det ska bli för mat, vi är inte 100 överens än, mer än att det måste vara smidigt och gå att servera kallt. Tårtorna ska min mor hjälpa till med, men grejer till dem ska ju också inhandlas....åhh.. det är mindre än en månad kvar nu och så mycket kvar att göra. Det här med att anordna tillställningar är verkligen inte min grej (ännu en anledning till att vi gifte oss borgerligt och inte hade bröllopsfest.), som sagt tidigare suger jag på att dekorera, matcha osv, tycker helt enkelt inte att det är kul, så vi får se hur detta blir, haha;)

Annars?

Hur går det eg med LCHF kanske ni undrar? Jadu, jag kör på så gott jag kan (när vi var i ullared blev det lite fusk och även de 4 dagar brandon var ledig men annars har jag inte gjort snedsteg) tyvärr visar vågen inte alls de siffror jag vill. Har stått still i vikt nu i typ 2 veckor, inte alls kul, ändå äter jag bra, hamnar i ketos, följer rekommendationerna osv..
     Har köpt 2 lchf-böcker och försöker hinna läsa lite då och då.
Jag kan konstatera att jag äter fler kolhydrater än jag tror, de rackarna gömmer sig ju i allt.. Dessutom äter jag för lite kalorier så fettförbränningen kommer inte igång ordentligt.

Jag har så svårt för att äta massa fett (kan inte äta fettranden på kött etc) men jag måste ju få i mig mer fett  om jag ska fortsätta med detta.

Har tänkt försöka köra några dagar med FAKIR. Jag ger det en chans men är lite osäker på om det är så bra när jag ammar? Kommer inte köra mer än MAX en vecka iaf.. Så får jag börja om igen sedan med mindre nötter och mejerier, jag är väldigt känslig för kolhydrater har jag märkt - tyvärr..

Fakir är ett sätt att äta för att starta igång kroppen om man stått still i vikt länge, det är också bra för att utesluta så mycket som möjligt som kan störa viktnedgången (ex mejerivaror).

"Dieten" består av: rent kött/fisk/fågel, ägg, smör och fett. Inget annat.

Idag har fakiren gått bra:
10:00 nötfilé med aromsmör
14:00 Grillad kyckling och smör
19:00 I glas äggmjölk
20:30 4 skivor skinka med smör (det blir mycket smör..självklart är det bara äkta smör som duger, man kan ha kokosfett med men jag är inte så förtjust i det)

Jag har dock inte räknat ut ratio på maten, för det är just det jag vill slippa, att räkna.. Skulle detta inte funka får jag väl försöka räkna lite men tycker det är så krångligt, gillar inte alls sidan minmat som alla lchf:are lovordar så mycket..

Känns lite tomt utan en enda grönsak på tallriken men det är som sagt för en väldigt begränsad tid, förhoppningsvis kan jag bryta min platå och börja gå ner i vikt igen. har många kilo kvar innan jag är nöjd...

Har svårt att få in fettet med, men äggmjölk (provade första gången idag) var faktiskt helt ok (ganska gott till och med;) så där kan en del fett läggas in. Min äggmjölk består av 1-2 äggulor, ett par skedar smör, 2-3 dl kokande vatten och lite kanel - detta mixas och hälls upp i ett glas för att drickas. Låter verkligen inte gott men det är helt ok =)


För vissa går det utmärkt att äta fakir och de rasar i vikt, andra mår jättedåligt och får sluta efter ett par dagar, vi får se vilken kategori jag tillhör. Har som sagt även amningen att tänka på...

Gjorde en liten sats fakirbiffar idag med. Tyvärr hade de bara bland- och nötfärs på hemköp så köpte blandfärsen (för lite fett jag vet..) och lade till klippt sidfläsk i köttfärsen samt 1 äggula för att få upp fetthalten och för att få smeten att hålla ihop bättre. På 1kg färs fick jag 5 biffar. Tänkte äta ett par imorn och frysa resterande så jag kan ta upp när jag inte hinner laga mat.

Så, då vet ni läget just nu!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar