onsdag 8 februari 2012

Tvätt och föräldrautbildning

I förrgår var det tvätt-dag, ja, för bebiskläder alltså =)
4 maskiner blev det totalt och då tvättade jag alla storlekar. Det som är kvar nu är lakan för spjälsäng och vagn, men det tar jag någon annan dag.

Det blev 1 maskin vit-tvätt, 1 röd/rosa, 1 för ljusa kläder och 1 för mörka. Såklart så blev det inte fulla maskiner men ville inte blanda mer än så med risk för att något plagg skulle färga av sig. Kändes jätteknäppt att hänga upp massa babykläder på tork sedan men det är väl bara att vänja sig;)
Jag tvättade med parfymfritt tvättmedel & sköljmedel. Provade först utan sköljmedel men då vi inte han någon torktumlare så blev kläderna alldeles för hårda så fick köra med istället, självklart var även sköljmedlet parfymfritt.

Pyttekläder =) Tycker vi lyckats rätt bra med blandningen på kläder, innan 3D-ul fanns dock inte ett enda rosa plagg, bara något enstaka rött så det är väl där vi fyllt ut lite.
 Har man bara en liten torkställning får man hitta andra ställen att hänga på;)
Handdukstorken funkar oxå, då torkar kläderna snabbt =P











Nu har B vikt ihop alla kläder och lagt in dem i byrån. Jag har dock tänkt köpa plastbackar att ha under sängen till förvaring av de storlekar som inte används i början (strl 62-68) och även typ extrafiltar och sådant. Vi har ju inte så mycket förvaringsutrymme (eller utrymme alls för den delen) så tyckte det kunde vara en bra grej, Har sett dem med hjul och lock som borde passa under sängen.


Idag har vi varit på föräldrautbildning. Det var ganska roligt faktiskt. Informationen var väl sådär, det mesta kändes som att man kunde redan, dock var det bra att vi fick se de olika instrument som kunde behöva användas (nål att ta hål på hinnorna med, skalpelektrod, sugklocka, spruta för bedövning i livmodern mm) Även filmen från förlossningsavdelningen var bra, där fick man se aktivt värkarbete och olika ställningar, vad BM hjälpte till med osv. Var även bra att få reda på hur länge man skulle vänta innan man ringde till förlossningen, olika tecken att leta efter och klockning av värkar mm.

Tycker det var kul att se andra par som var ungefär lika långt gångna i graviditeten på utbildningen, dock var jag självklart yngst.. hon bredvid mig var ca 40 år.. men det fanns iaf ett yngre par med oxå, och alla var först föderskor vilket var bra, då behövde man inte känna sig "dum" över att ställa vissa frågor, alla var ju nybörjare:)

Hann även med att hämta ut mina glasögon idag, så nu sitter jag med dem och försöker vänja mig =P känns lite konstigt och skarpt, men det blir nog bättre om ett par dagar, skönt att ha dem hemma iaf =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar