måndag 20 februari 2012

BM-besök och babybox

Idag har jag varit hos BM på kontroll.

Värden:
Vikt: +900g (tot upp sedan inskrivning 9,9kg)
Sf-mått: 31cm
Hb: 116
Blodsocker: 5,3
Urin: spårämnen
Blodtryck: 120/78
Hjärtslag: 157
Fosterläge: ?

Värdena såg bra ut och jag har tack och lov inte lagt på mig mer vätska, viktuppgången är helt normal, Hb börjar gå upp igen nu när jag tar järnkapslarna, blodsockret är på bra nivå och även blodtrycket. Urinen visar nu endast spår av äggvita så det har oxå gått ner, BRA.

Bebis då? Hjärtslagen är högre denna gång, men helt ok enligt BM. Det som var mindre bra var att hon inte kunde känna hur bebisen låg, men än grodan antingen är i säte eller har huvudet ner, ligger inte på tvären längre mao. Hon sa att hon trodde det var huvudet ner men då min mage är så svullen kunde hon inte känna ordentligt. Jag har inte tänkt på att magen är svullen? BM sa att det beror på att jag haft mycket problem och anfall så det är inflammerat där.. jaha..jag har ju alltid ont så inte lätt för mig att veta vilken smärta som kommer pga njuren och gallan och vilken som kommer pga inflammation i magen.. Vad gör man åt det då? Ingenting denna gång, men blir det värre eller fortsätter vara svullet nästa gång så ska jag börja med tätare kontroller och troligtvis göra nytt ultraljud... suck, att det aldrig slutar, denna ovisshet som aldrig leder någonstans mer än att de säger att det inte är bra..

Jag fick lite bannor för att jag inte åker in när jag får anfall - men allvarligt - jag orkar inte sitta hela natten på akuten och vänta - de hinner aldrig fram innan anfallet är över ändå och sedan behöver jag ju inga morfin injektioner, det jag behöver då är att få vila ut i min säng... Meen visst, hon tyckte ändå att jag skulle ringa ambulans så jag får komma in så de kan kontrollera att inte tappen påverkats eller så.. Kan förstå det med, men första gången jag var inne gjorde de just det och då hade tappen inte påverkats (nu var ju det iofsg i v 22 då men iaf). Vi får se hur det blir med den saken...

Anl till att jag alltid får vänta så länge är ju för att jag inte har akuta smärtor när jag kommer in (det har jag ju redan klarat av hemma..) så är då inte högprioriterad, och för att det är en kirurgläkare jag måste träffa, dem får man vänta läääänge på. BM menade dock att jag eg inte skulle behöva vänta så länge eftersom jag skulle kunna åka upp till förlossningen innan jag träffade kirurgläkaren och få mina kontroller gjorda där först, inte tvärt om..(tyvärr är planeringen på akuten inte ofta den bästa för patienten)



Efter BM-besöket åkte vi och handlade mat och sedan till barnens hus och hämtade ut babyboxen :)

Babyboxen och blöjhinken är helt gratis, det enda man behöver göra är att gå in på http://www.babybox.se/ och beställa den. Sedan kan man hämta ut den på babyproffsen, babyland eller barnens hus (man väljer ställe när man beställer).


 Angelcare blöjhink. Har hört både ris och ros om den, men det låter ju onekligen smidigt att ha en blöjhink som sluter åt blöjorna så det inte stinker bajsblöja i hela huset;)
I boxen fanns fanns dels en hel del erbjudanden från olika företag, rabatter mm, en tidning från Vi föräldrar, 3 babyskedar, 2 nappar, 1 liten flaska shampoo, blöjor och våtservetter, trosskydd och en babyleksak.

Som sagt, inga SUPERGREJJER, men det är gratis och jag tycker det är bra att få erbjudanden från olika företag när det gäller babyprodukter - det är en helt ny värld som förstagångsförälder och det är inte alltid lätt att veta vad som finns, olika märken mm. Här får man ju möjligheten att prova sig fram, läsa om produkterna mm =)

2 kommentarer:

  1. vi testade angelcares hink, men då våra bajsade välfyllda blöjor var det inte så trevligt att trycka ner dom i hålet. :P Så vi köpte bra hundbajspåsar iställt och sedan slänger i vanliga soppen, mycket billigare, luktar nästan ingenting (riktiga stinkysar tar man 2 påsar till) och perfekt när man är ute och mockar bajsblöjor. Slipper man förpesta besökstoaletter etc :)

    Sen kommer du ju förmodligen få bbväskor på bb med massor av testprodukter etc :D Inte bara en massa papper om produkterna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har oxå tänkt alternativet med hundbajspåsar, hund har vi ju redan så finns ju alltid påsar hemma, tkr dock det är värt att prova blöjhinken så man får en egen uppfattning, för vissa funkar den ju jättebra, det är väl en smaksak helt enkelt.

      Japp, BB-väskan får man ju från libero och den innehåller lite fler grejjer, men menade mer att det är bra med informationen, jag gillar iaf att läsa om produkterna så jag vet vad det är jag använder för något på mig/min bebis;)

      Radera