torsdag 23 februari 2012

Lång gårdag

Igår började vi dagen med att sitta 2,5h i bilkö. Det var sjukt halt ute och flera olyckor hade skett tidigt på morgonen på den väg vi skulle åka på. Jag skulle lämna B på jobbet och vi åkte runt 7:20 hemifrån, han skulle vara där vid 8 men vi var inte framme fören efter 10:00... inget att göra åt. Lite läskigt var det dock att se alla krashade bilar längs vägkanten, det låg även en vält lastbil vid ett ställe. Kan väl tillägga att det tar 20-30min att köra honom till jobbet i vanliga fall så det var verkligen långdraget.

Lyckligtvis gick det bra att åka hem då de röjt upp det värsta. Jag var hemma några timmar innan jag skulle iväg på amningsgrupp. Jag såg dock till att åka i god tid så jag kunde ta det lugnt.

Amningsinformationen var på sjukhuset i en större lokal denna gång och det behövdes. Jisses vad många blivande mammor. Föreläsaren blev lite smått chockad och sa, "jaa de säger ju att det blir en babyboom nu i mars/april. Såhär många mammor har jag aldrig haft på föreläsning vid samma tillfälle". Hon berättade även att det var 20 mammor på förlossningen när hon kom till jobbet på morgonen, det finns bara 5 förlossningsrum.. Dock föder ju förhoppningsvis inte alla samtidigt, sedan kan man även föda i de sk "mjukrummen". Är det många kan man få bli skickad till Linköping - känns ju inte jättelockande precis, men vad gör man?

Informationen var bra, och inte "dömande" på något sätt alls, utan hon förklarade hur man ammade, hur man tog hand om brösten, vad som var normalt och framför allt just att alla bebisar är unika och kräver olika mycket mat. Hon visade hur stor en nyfödd bebis magsäck var (stor som en spelkula) och då förstår man att det inte behövs många droppar för att den ska bli mätt. Vi fick se en cool film där en precis nyfödd bebis som lades på mammans mage själv klättrade upp och sökte efter bröstet när den piggnat till efter förlossningen. Hon menade alltså att man inte själv skulle hjälpa till utan en frisk bebis klarar detta själv och det är viktigt att den får göra det så inte "beteendet" bryts för då kan det försvåra amningen.

Ska bli väldigt spännande att uppleva detta själv måste jag säga, om instinkterna verkligen är så starka som hon beskriver.

Sedan fick vi mer info om själva förlossningen och tiden på BB (där hon själv jobbar), hon rekommenderade ALLA att stanna 2 dygn på BB så bebisen kollats upp ordentligt och mamman får möjlighet att vila ut.


Efter amningsinfon åkte jag direkt till K-holm och hämtade upp B, sedan hem igen. Många timmar i bilen blev det igår och det gillade min rygg inte alls, hade så ont igår kväll och gick och lade mig redan vid 20:00.

Idag var jag utvilad och gick upp vid 7, slog på tv:n och nåddes såklart av nyheten att Victoria & Daniel fått en liten prinsessa, stort grattis till dem. Nu längtar jag också efter vår prinsessa, dock får hon gärna stanna i magen några veckor till =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar