onsdag 15 februari 2012

Tankar inför förlossningen

Igår provmonterade jag och B babyskyddet i bilen. Jag hade läst på lite om hur det skulle göras och det var verkligen inte svårt, men vi blev lite förbryllade för vi tyckte inte det satt tillräckligt stadigt (säkerhetsbasen alltså). Men tillslut fattade jag vad felet var, vi hade glömt dra åt för att justera lutningen på skyddet, om man snurrar på det lyfts basen upp och drar åt så det står stadigare - svårt att förklara men det funkade iaf;) Sedan var det bara att klicka i babyskyddet - klart. En sak är dock säker, nu märks det vilken liten bil vi har, hehe. Det blev ganska trångt där bak och B fick dra fram stolen lite, men det gick bra, tur att vi är korta båda två =)
Sedan körde vi omkring lite med skyddet och ska fortsätta med det ett tag så vi lär oss. Jätteskumt att ha ett babyskydd i baksätet;)

Vi har alltså ett akta graco logico S babyskydd med säkerhetsbas. Det ser ut såhär:

OBS: Bild lånad från blocket (fast vårat babyskydd ser precis likadant ut)

Vi har dock köpt till en snuggle-insats som ger extra stöd åt nyfödda. Det går sedan att montera överallt, i babysittern, vagnen osv.. Just för att ge extra stöd åt huvud och kropp på lilla grodan. Sedan har vi ju vår fina sulky som man kan montera babyskyddet på, ett komplement till vår stora vagn (som vi inte kommer kunna ha med oss om vi har Ronja i bilen). Däremot kan vi få plats med både babyskydd, sulky och hund i vår lilla bil om vi ska iväg över helgen eller nått.






Idag har vi suttit och pratat om hur vi vill att vår förlossning ska se ut och hur vi ska göra när värkarbetet satt igång.. Vi har ju ett STORT problem, B har ännu inte körkort (även om det jobbas på den biten för fullt kan vi absolut inte räkna med att han får det innan bebisen kommer).
Vi bor ca 45 min från sjukhuset och det går knappt någon bussförbindelse alls från oss och dit (går några skolbussar/dag) så hur ska vi ta oss till förlossningen är frågan?

Alt 1: taxi - hmm ingen aning vad det kommer kosta men kan nog räkna med att det blir riktigt dyyrt. Finns det någon sjuktaxi man kan använda sig av??
Alt 2: Någon kör oss. Allt beror ju på när det sätter igång, är det mitt i natten känns det inte så självklart att "ringa en vän" för att få skjuts, är det däremot mitt på dan vi behöver åka in kan vi kanske få skjuts.
Alt 3: Ambulans - är det bråttom så är ju det ett alternativ, men njae.. så långt ska det förhoppningsvis inte gå, har inte lust att sköta allt värkarbete hemma själv och sedan riskera föda hemma/i ambulansen...

Så eg finns väl bara alt 1 eller 2.

Nästa problem är vår hund.. Vart ska hon ta vägen? hmm..


Som sagt, det finns mkt praktiska saker som måste lösa sig innan bebisen får komma.
Jag har fortfarande inte schemalagt föräldrapenningen.. är jättekluven om jag ska ta ut 6 eller 7 dagar/veckan.. Vi behöver eg pengarna (som inte är mycket) men samtidigt om jag tar 6 dagar i veckan kommer dagarna räcka över sommaren, de gör de inte om jag tar ut 7 dagar.. därav funderingarna..
B ska iaf ta ut de 10 pappa-dagarna han får när bebisen kommer och sedan är ju 60 dgr öronmärkta för honom. Mer än så får han tyvärr inte, det går inte ekonomiskt då jag inte har något jobb, skittråkigt då han gärna fått vara hemma mer annars..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar