torsdag 16 februari 2012

BB-väskan

Har börjat fundera på vad jag vill ha med mig i bb-väskan. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur länge jag vill stanna på BB, det beror ju på hur jag och barnet mår efter fl och hur jobbig själva förlossningen var. Intervallet är ju 6-72 h att stanna (vid frisk bebis), några 6 timmar kommer det inte röra sig om, jag är ju förstagångsföderska och ny på det här.. Kommer ta med saker för 3 dagar (då vi inte har så lätt att bara skicka hem ”pappan” för att hämta grejer. Kanske att 1 dygn kommer räcka, men då måste man ju tbx på återkontroll.. aja, sådant löser sig. I mån av plats erbjuds även pappan att stanna på ett pappadygn. Då ingår mat och sovplats (kostar 250kr). Vet inte om vi har den möjligheten pga hunden, men det vore väldigt skönt så att B får möjlighet att umgås med grodan redan från start..

Saker:
Mobil+laddare
leg+plånbok
Babyskydd
kamera+batterier
värktabletter (vet av erfarenhet att det oftast tar lång tid innan någon kommer med de där alvedonen, kan vara bra till B med vid huvudvärk o dyl..)
Något snacks och tidning


Till mig:
Mjukisbyxor
Långa linnen
underkläder för 3 dygn (sköna trosor, amningsbh och strumpor)
Innetofflor (de vill att man ska ha det)
En tjockare tröja (kanske räcker att jag åker i en)
Amningsnapp (har läst från flera håll att det är bra ha med en redan på bb för att förebygga såriga bröstvårtor)
Amningsinlägg
lypsyl (lustgasen ger väldigt torra läppar)
Stora bindor (vet att man får på bb, men dessa är tydligen väldigt obehagliga..hmm skadar inte att ha några egna)
schampoo & balsam
Tandkräm+tandborste
Deo
linsgrejer

Till B:
Underkläder ifall han vill/kan stanna ett pappadygn
Mat att värma vid utdragen förlossning
tandkräm + tandborste
Deo
linsgrejer

Till bebis:
Pyjamas
ett par bodys och byxor
bomullsmössa
sockar
overall att åka hem i
några blöjor (får visserligen på bb men har hört att det kan vara lite snålt ibland)
napp (om amningen kommit igång)



Säkert tillkommer något och något annat tas bort, men i det stora hela är det väl dessa grejer jag tänkt mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar