måndag 1 oktober 2012

Mirjams dop 29/9 12

Igår hade vi dop för vår lilla Mirjam. Vi valde att ha dopet i min hemstad (Vimmerby) och efterföljande fest i församlingshemmet. Vi passade även samtidigt på att fira att jag och Brandon gift oss tidigare i år.

Vi blev runt 40 personer och det kändes helt lagom. Jag & Mirjam åkte till Vimmerby redan i torsdags för att hinna med att förbereda allt inför dopet. Med mycket hjälp av min mor samt syskon med respektive så lyckades vi tillsammans få till en toppendag =)

Stort tack till ALLA som närvarade vid denna dag, det betyder väldigt mycket för oss att ni ville komma och fira vår dotter <3

Tack till min far som höll ett jättefint tal till oss och Mirjam.


Mimmi hade sovit så dåligt natten innan dopet så jag var lite rädd för att hon inte skulle orka med ceremonin. Oj så fel jag hade. Visst var hon trött först men piggnade sedan till. Inte blev hon rädd när prästen tog henne för att hälla vatten på pannan heller - vatten är ju skoj, stället stäckte hon sig mot vattnet och ville nog gärna plaska lite;), det var bara när prästen sedan tog med henne runt så att alla skulle få hälsa på henne som hon tröttnade efter en stund och blev ledsen, det gick dock snabbt över när jag fick hålla henne igen.
   Sedan under festen så sov hon inte många minuter, det blev en powernap i Brandons famn, efter det höll hon igång tills vi städat färdigt och skulle åka hem till mamma/mormor. Hon har verkligen gott om energi och behöver inte så mycket sömn, när vi var på hemväg fick hon dock nog och började skrika lite - men, det rådde lite närhet och amning bot på. Sedan sov hon så gott och vaknade visserligen för att äta lite under natten men somnade om till 08:30 (lång sovmorgon om man heter Mirjam).

Idag tog vi det lugnt, tog promenad i skogen med hundarna, åt lite av det som var kvar av maten från dopet (blev en del kvar, tur att vi är några som kan hjälpas åt att äta upp det;) samt besökte pappa/morfar innan vi åkte hem.


Nu lägger jag upp massor bilder från dopet så ni kan få en liten inblick över dopdagen =)

Inbjudningskortet - Framsida
Uppslaget
Baksidan

















 Noomie & Mirjam - förbereder inför festen i församlingshemmet
Christian & Carl - fixar med maten
Brandon - Trivs bäst i köket;)
B lagade all mat. Det bjöds på Kyckling och pastasallad med hemgjorda krutonger och dressing.
Mamma, Sandra & jag står vid bänken och fixar med tårtorna
Inne i salen där festen hölls.
Samuel hade hjälpt mig med att fixa ett bildspel som gick hela kvällen så att gästerna fick se bilder från att jag & B träffades, våra resor, vigseln, Mirjam och tiden fram till nu =)
Lokalen var stor och fin.












Inne i Sakristian för klädombyte på mimmi innan ceremonin

B och vår lilla sötnos

Klänningen - som var god tydligen - är en gammal släktklänning som burits i många generationer. Jag hade den själv på min barnvälsignelse =)
Diademet är nyköpt (och lite stort;) Halsbandet är en liten ängel som Brandons vän Beatrice gjort till Mirjam =)







Gudföräldrarna/faddrarna Christian & Sandra
Inne i kyrkan
Här kom vi in, lite synd att mimmis diadem åkte ner i ögonen på henne


Vi tänkte eg att faddrarna skulle bära men eftersom mimmi var lite trött först så var det lättast att jag & B höll henne, det var nog med intryck ändå

De hade ordnat stolarna så de satt som i en halvring runt oss, tycker det var jättebra för då hörde man bra och det blev en mer mysig ceremoni

Bön för Mimmi




- Där var mamma =D



Först läste Sandra en bön, sedan läste Noomie en dikt och Victoria sjöng en sång (Prins Noel).  Är otroligt imponerad över hur duktig Victoria är på att sjunga, det märks verkligen att hon tagit sånglektioner ett bra tag:)

Dags för själva dopet
Vi bestämde oss för att hon skulle döpas framåt - detta eftersom hon är så pass stadig och inte trivs att ligga på rygg i famnen. Nu fick hon ju se vad som hände med =)



Kul med vatten tyckte Mimmi


Tja =)


Mimmi undrade nog vad prästen höll på med


Hälsa på morfar
Och på Sofia & Samuel
Hihi
Mormor & Ubbe
C tände dopljuset
Nu räckte det med att hälsa på folk tyckte Mimmi
Inne i festlokalen. Maten är framdukad
Jag, Mimmi och min minsta kusin Linnea
Mimmi & Linnea gillade varann =)


Presentbordet
Lite mingel kusiner mellan syskon och kusiner
Mimmi hos morfar
Tårtorna. Det blev 3 doptårtor och en bröllopstårta. De dosa tårtorna hade hallonfluff och tobleronefluff. De vita tårtorna hade blåbärfluff och vaniljfluff. Mycket fluff blev det;) Jag hade aldrig gjort fluff innan men det var inte svårt och gott blev det =)


 Dekorationerna och texten har jag & Victoria gjort. Ja, inte den stora prydnaden i plast då och inte de små kristyrgrejerna..


Mirjam fick paket (ja, vi fick faktiskt några vi oxå =)


Syster Johanna med sin lilla Stella


Sandra hade gjort jättefina häften med frågesport och dikt/citat bilder och namninfo som alla fick när de satte sig vid borden. Jag gick sedan genom svaren och det visade sig att min mor visste mest av alla där, hon hade flest rätt. Vi hade valt lite kluriga frågor och syftet var naturligtvis att släkt och vänner skulle få veta lite mer om oss, hur vi träffades osv.


Christian fick agera barnvakt en stund när jag och B var upptagna med städning


Linslusen

Mot slutet var hon väldigt trött, men sova skulle hon icke!










Mirjams gästbok - så fin!! Vi beställde den av en tjej som gör massa fint, inte bara gästböcker.

I boken fick alla skriva sin hälsning till Mirjam. Jag kommer sedan framkalla bilderna från dopet och sätta in här, samt skriva in talet som Pappa/morfar höll och även lite annat minnesvärt från dopet.
 Gästerna fick en uppgift till, de skulle alla måla något på en canvasduk som sedan blev en tavla till oss.

Mycket varierat och personlig måste jag säga. Kommer bli kul när någon av gästerna kommer på besök och kan visa vad just de målat =)
Jag & B fick bröllopspresenter
 Mirjams gåvor.
Detta är en takpanna som är målad och fixad med bilder på oss. Det är Min kusin Rickard och hans man Fredrik som gör dessa, superfin (och tung;) De pysslar med allt möjligt och har en hemsida man kan kika in på om man vill.













Åter igen, Tusen tack till min underbara familj som ställt upp och hjälpt till för att denna dag skulle kunna bli så bra som den blev. Ni är den bästa familj man kan ha, älskar er alla <3


Nu ligger B och Mirjam och sover sedan länge så det är dags för mig att gå och lägga mig med. Imorn ska vi bara ta det lugnt och vila. På torsdag är det dags för läkarbesök för Mimmi igen (halvårskontroll).

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar