tisdag 25 september 2012

Dopförberedelser och mammig till tusen

Igår var vi i V-by och träffade prästen som ska hålla i ceremonin. De hade ett färdigt schema redan där vi bara la till det vi tänkt ha med. Det är endast vår dotter som ska döpas, ingen gudstjänst för övrigt eller så. Tycker väl inte riktigt om alla grejer om jag ska vara ärlig, tycker inte bönerna var så fina utan mest mässande.. Psalmerna är sådär, önskar att jag lagt ner mer tid på att hitta fina psalmer, fick ringa henne om jag ville byta men nä. Visserligen är jag med i svenska kyrkan men jag är uppvuxen inom frikyrkan och deras gudstjänster är bra mycket roligare, nu valde vi att döpa Mimmi ist för barnvälsignelse och då får det bli såhär, det blir bra ändå.

Det är inte så lätt att planera ett dop när man aldrig varit på ett, varken jag eller brandon.. Men då får vi iaf vår prägel på det och inte kopierat från någon annans;)

Efter att vi gått genom ceremonin så visade de oss lokalen vi ska vara i efteråt samt köket - det är jättefint och gott om plats:)

Vi åkte sedan till skogen och lät Ronja springa av sig innan vi åkte hem till mamma. Hos mamma provbakade vi tårta och lade upp lite planer för dopfesten.

Nu blir det så att jag och Mirjam kommer åka till v-by redan på torsdag. B är kvar här och jobbar men ska laga en del av maten på jobbet och på fredagen kommer min lillebror att hämta honom efter jobbet och köra till v-by så vi har hela lördagsmorgonen att laga till maten och fixa inför festen.

--------------------------

Idag åkte jag SJÄLV till tornby på fm. B var hemma med Mirjam. Jag var borta i 2 timmar vilket är rekord - har aldrig varit ifrån Mimmi så länge förut (inte för att det är länge för en 5-mån eg..) jag behövde köpa en klänning till dopet samt linsvätska. Efter att ha besökt 5 butiker hittade jag en tillslut. Det är inte lätt att hitta en som passar min kropp just nu kan jag lova - brösten (som växlar i storlek beroende på när jag ammat senast) är minst 2 storlekar större än övriga kroppen - alltså blir det antingen snortajt över byst och lagom på resten av kroppen eller lagom för brösten men ett tält nertill.. Dessutom måste jag ju kunna amma i klänningen- inte mkt att välja på då:/ hittade en som duger iaf..

När jag kom hem möttes jag av B som var helt slut;) "- Varför sover hon inte??", "- Jag har inte fått något gjort", "- hon kräver total uppmärksamhet!!" (Brandons kommentarer så fort jag kom innanför dörren)

HAHA!!! Nu kanske han fattar liiiite hur det är här hemma. Vad trodde han eg? Att hon sov halva dagen och underhöll sig själv??
Det är stor skillnad att ta hand om henne en stund på morgonen när jag är hemma - då kan han ju bara ta in henne till mig när hon är ledsen, nu fick han sköta det själv;)

Nu kanske jag var lite elak? B är verkligen duktig på att ta hand om henne och sköter det mesta när han kan (klär henne, ger smakis, byter blöjor och leker) men det är ju när jag är hemma. Han är inte van vid att behöva trösta henne när hon gråter utan han tänker alltid att hon är nog hungrig och ger henne till mig ist. Nu är det faktiskt så att barn kan vara ledsna utan att vilja äta, FAKTISKT.. Men det blir ändå alltid jag som får trösta och nu har hon lärt sig det så det är inte någon annan som duger ändå om jag finns i närheten. Om jag nyss matat henne och han har henne när hon är ledsen så säger han alltid " she need Mommy-love" och ger henne till mig..

Nu när jag kom hem hade det faktiskt gått bra, men så fort hon såg mig så dög inte B längre utan hon började gråta och sträcka sig mot mig - hon är inte dum inte..

Alla barn är olika men vårt barn sover väldigt lite, både på dagen och natten, har ändå världens energi konstigt nog. Hon äter jätteofta och är inte nöjd med att sysselsätta sig själv mer än några minuter - IOM detta så hinner man inte mycket annat än just ta hand om bebis på dagarna. Det blir lite tvättande, disk, plockande, byta lakan osv de korta stunder hon sover, nått annat hinner jag inte med just nu. Kollar det mesta via telefonen för datorn har jag aldrig tid att sitta vid.

Ändå älskar jag att vara hemma med henne, lite långtråkigt ibland men för det mesta är det bara underbart:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar