lördag 20 oktober 2012

På bättringsvägen och ändrade matvanor

Igår mådde vi så dåligt att B fick lov att vara hemma från jobbet. Både jag och mimmi hade feber, hon var täppt och jag var både täppt och hade elak hosta. I natt var jag något mindre täppt men kunde fortfarande inte ligga i sängen utan sov i fåtöljen då med. Stackars B fick lov att ta hand om både mig och Mimmi. Ingen vila där inte, tror han var glad att kunna få gå till jobbet idag igen, haha. Vi mår bättre idag, ingen feber men täppta är vi båda två. Mimmi har som tur är iaf sluppit den jobbiga slemhostan som jag har.

Jag räknar med att vi ska kunna åka och simma imorn, det är ju en ny kurs som startar då med. Jag kommer inte vara i poolen - med  tanke på hur jag hostar - B får bada med henne så står jag vid poolkanten istället.

Igår kom hälften av alla kort jag beställt, dvs runt 250 st, hoppas att resterade 250 kommer på måndag. Tänkte köpa ett finare baby-album till Mirjam som jag ska fylla i o så, hon har 2 stycken "mitt första år" som jag gjort en del i, sedan vill jag även ha en babybok där jag skriver mer om själva graviditeten, visar bilder på magen osv samt förlossningsberättelsen och första tiden. Vi får se hur det blir men det är vad jag VILL ha iaf;)


Jag är mer än förvånad över hur Mimmi helt plötsligt gjort en helomvändning vad det gäller flaskan. Fram för ett par dagar sedan var det OMÖJLIGT att få i henne mer än 1-2ml ersättning/välling (har prövat ett 20-tal gånger och alltid fått slänga..). Hon spottade, fräste och gjorde de fulaste grimaser.

 Sedan när hon var så trött och täppt av febern och förkylningen tog hon flaskan när jag prövade för femtielfte gången - vilket gjorde mig riktigt paff - och sedan prövade vi igen igår kväll (B gav henne) det gick jättebra, sa bara slurp.. Jaha?  Hon fick då drygt 1 dl (dvs en halv portion).

Nu ikväll prövade jag igen - fast med en större flaska. Jag märkte hur intresserad hon var när jag gjorde iordning flaskan (mimmi satt på armen då) Jag gjorde en hel portion i en stor flaska (200 ml vatten blir ca 240 ml färdig välling, dvs en hel provpåse) och satte mig sedan i soffan för att ge henne. Hon tog villigt flaskan och höll den hårt. Sedan drack hon 200 ml... alltså hallå, är detta verkligen mitt barn??

Jag fattar verkligen inte hur det kan vara så annorlunda.. för nu kväll provade jag den där vällngen som hon tyckte var så äcklig innan igen..

Nu är mina provpåsar slut så kommer köpa ett paket välling imorn. För nu verkar det som detta kommer fungera och då kommer jag inte sumpa den chansen! Hon kommer inte få välling i tid och otid, absolut inte, men som kvällsmål blir det välling framöver. Hoppas det kommer hjälpa henne sova längre och bättre på natten. Hon somnade nu efter denna flaska men har redan vaknat till 2 ggr för att hon inte kan andas genom näsan, så i natt får hon sova i vår säng, sedan blir det att hon får gå tillbaka i sin säng igen.

Framöver kommer hennes matschema se ut såhär, amningen har inga bestämda tider utan hon äter när hon är hungrig/vill mysa/trött osv, skrev bara ner amning för att det är ungefär vid dessa tider hon vill ammas:

*Tidig morgon: Ammas

*Frukost: B ger henne mat (här skulle jag gärna se att hon fick gröt men än så länge går det inte, men vem vet, kanske kommer även det funka nu när välling gör det?, isåfall kommer jag byta ut middagsamningen mot ett mål barnmat. Nu äter hon en liten burk barnmat (som jag lagat) och lite fruktpure till frukost. En stund senare vill hon ha bröstet.

*Mellanmål: Ammas, kanske en majskrok eller gurkbit.

*Lunch: En liten burk barnmat (ibland den mat jag gjort, ibland köpt burkmat) och lite fruktpure, ammas ofta efteråt så hon blir ordentligt mätt.

*Mellanmål: Ammas, är vi inte hemma kan hon få en påse med fruktpure att mumsa på.

*Middag: Ammas

*Kvällsmål: 1 flaska välling

*Nattmål: ammas ett par gånger.

Så, trots att hon äter en del så är det fortfarande mest amning och nästan vid varje mål, vilket är helt ok i några månader till. Så småning om vill jag trappa ner mer och mer, runt 10 mån-1 år vill jag ha slutat helt med amningen.  Amningen är ju lika mycket tröst och mys som det är mat och den biten kan vara svår att ersätta med annat när hon är så van att få bröstet. Vi får se vad lillan går med på ;)


Idag var det meningen att hon skulle få min hemgjorda fisk/potatis/broccoli-puré till lunch. Jag hade pumpat ur lite mjölk igår kväll som jag sparat i kylen och tänkte att jag kunde blanda i lite. Dock så råkade jag hälla i alltihop (var bara 50 ml men det var alldeles för mycket) så det blev fisksoppa istället. Jag hällde det i en mugg så fick mimmi dricka "soppan" - gott tyckte hon, haha;)


Mirjam myser med sin favvo-groda som hennes moster J gjort åt henne.

Hon sover inte, hon blundar bara pga kamerablixten;)
Mimmis groda =)
Härligt kladdig
Dricka "soppa" ur mugg gick sådär, kom en del utanför - men gott var det tydligen. Soppan var för tjock för att drickas genom pipen, annars hade nog det varit bättre.

Mycket gladare idag
Rynkar på näsan när hon försöker andas genom den

Kan man bli annat än glad av att se henne?



Nu är hon rak i ryggen när hon sitter (för det mesta) och hon kan sitta en bra stund, hon slutar oftast sitta självmant för att hon vill ner på mage så hon kan åla sig framåt.
Kliar som tusan men inga bissingar syns än..



En liten förmiddagslur på 15 min blev det.
 Drog fram hoppgungan idag igen. Nu har hon vuxit på sig på längden så den passar nästan;) Hon hoppade som bara den, jättekul tydligen. Speciellt när jag satte på barnmusik samtidigt som hon skuttade omkring;)





Vi köpte denna "retro-tavla"  på loppis för en tia. Då satt ena leksaken lite på sned (bollen) så idag tog jag av baksidan, rättade till den och torkade ren den både inuti och utanpå.

Mimmi gillar den jättemycket och kan ligga länge & pilla;)
Man kan sätta den på insidan av spjälsängen med så kan de sitta där och sysselsätta sig. Smart nu när vi tagit bort sängmobilen - den gick inte att ha kvar för Mimmi rev ner den hela tiden;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar