torsdag 11 oktober 2012

Ingen vaccination

Det blev ingen vaccination idag. När Brandon kom hem igår så diskuterade vi en bra stund angående vaccinet och kom fram till att det inte var läge att ge det, inte idag i alla fall.

Det är alltså tuberkulos-vaccinet vi pratar om. Det ligger utanför det vanliga vaccinationsprogrammet och erbjuds till alla som har 1 eller 2 utländska föräldrar från asien, afrika? och sydamerika. Visserligen är B född i Thailand men han är ju uppvuxen i USA och hans familj bor där så det är ju inte så att vi regelbundet kommer att resa till riskområden där hon kan bli utsatt för sjukdomen och därför behöver vaccinet.

Vi gick ändå till BVC nu på morgonen och pratade med dem, hon som skulle ge vaccinet försökte övertala oss men då blev jag bara mer anti. Jag nämnde att Mimmi haft det jobbigt nu med tänder som är på g, att hon varit febrig och sovit väldigt illa men det tyckte hon bara var trams.. Ehh, det är väl MITT barn och det är JAG som vet hur hon mår, inte en FRÄMMANDE kvinna som aldrig ens träffat Mimmi förut (inte vår bvc-sköterska alltså).. sådant här gör att jag blir riktigt förbannad!

Jag är absolut inte emot vaccinationer generellt sett, tycker vårt vaccinationsprogram i Sverige är jättebra, det har lett till att vi inte har massa otäcka sjukdomar hos våra små barn idag och till att överlevnaden hos små barn i Sverige är bäst i världen. Däremot ställer jag mig lite frågande till varför mitt barn ska ha denna tuberkulos-vaccination när inte andra svenska barn får den? Dessutom tycker jag de är alldeles för små vid 6 månaders ålder för att få den..

Man behöver inte få massa biverkningar av denna spruta men det kan bli en hel del.. Jag som tog denna spruta vid vuxen ålder vet att den dels gör ganska ont att få, sedan kan man få ett rejält sår som rinner och varar LÄNGE, man kan även få feber och ont i armen. Finns även mer otäcka biverkningar, de är däremot ovanliga. Har man otur så kan det även bli så att man får göra om den, immunförsvaret reagerar inte alltid som önskat på detta vaccin - ännu en anledning till att jag är tveksam, hur stabilt är vaccinet?

Kanske är vi jättefåniga som inte ger henne det, vi har inte bestämt oss till 100% än, kanske får hon det närmare 1 års dagen, kanske inte..

Hon har däremot fått hepatit-vaccinationen som även den är utanför vaccinationsprogrammet, den tycker jag dock att det är lite annorlunda med för den får hon dels samtidigt med 3 & 5 mån vaccinationen och hon får den i samma spruta så det blir inga mer stick, det är inte heller samma biverkningar av den..

Vår lilla skrutta, det är inte lätt att bestämma sådana här saker..Kanske är jag dum som själv tagit vaccinationen och sedan inte ger den till mitt barn? Suck..

Efter BVC-mötet gick vi hem, tog ut Ronja och gick en långpromenad i det kalla, men fina, höstvädret. Behövde lite frisk luft och få tänka..

Imorn blir det en tripp till Vadstena, jag vill hinna träffa C innan hennes bebis kommer, ja, sedan oxå förstås men första tiden brukar man ju som föräldrar vilja vara själva med sitt nya barn ett tag.

På lördag är jag & Mimmi bjudna på taco-kväll hos Henning&Anna, ska bli mysigt =)

Mimmi börjar ta sig framåt, hon ligger inte kvar där man satte ner henne;) Ang klädseln: Det blir så när det mesta är i tvätten och hon kladdar ner sig konstant, man tar vad man har;)
Gott med gardiner tydligen
"Perfekt" höjd.. hmm får se hur länge de är kvar;)
Skönt med promenad.
Är glad att det äntligen funkar att gå promenader med henne, tack vare att hon nu har sittdel så hon kan se vad som händer. Hon sover gott i vagnen med, men så fort vi kommer in så vaknar hon - varje gång, inte kul att ligga i en vagn som inte rör sig tydligen.
Myser med B en stund varje morgon innan han ska till jobbet. Då får även jag chansen att göra nått annat (duscha, kolla datorn, osv)
Spännande. Hon är inte road någon längre stund dock, inte av tvn heller. Är väl bra iofsg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar