lördag 27 oktober 2012

Barnmatsrecept

Tänkte skriva upp lite barnmats"recept" som jag prövat hittills. All mat är kokt och sedan mixad till en slät puré (några har varit lite korniga).

Det allra första jag prövade att göra var:

1.
Morot
Bröstmjölk

Sedan gick vi vidare med lite fler ingredienser:

2.
Potatis
zucchini
Olivolja

3.
Ärtor
Potatis
Olivolja

4.
Majs
Kyckling
Potatis
Olivolja

Omgång nummer 3 prövade vi med:

5.
Torsk
Ärtor
Ris
Osaltat smör

6.
Potatis
Torsk
Blomkål
Broccoli
Osaltat smör

7.
Potatis
Kyckling
Majs
Morot
Osaltat smör

Jag gjorde även 2 efterrätter:

Egenplockade hallon & blåbär
samt
Egna äpplen & kanel

Idag i omgång nr 4 vågade jag mig på ytterligare fler & andra ingredienser samt lite kryddor.

8.
Blandfärs
Spagetti
Broccoli
Lök
Basilika
Osaltat smör

9.
Fläskkött
Palsternacka
Morot
Blomkål
Paprikakrydda
Osaltat smör

10.
Kyckling
Majs
Jordärtskocka
Osaltat smör

Klar favvo hittills har varit maten med kyckling & majs men hon har faktiskt gillat all mat jag lagat :)

Efterrätterna var det sådär med. Hallon&blåbärspuren blev lite för sur (kan ju inte söta med nått) och äpple&kanel blev lite mycket kanel. Således köper jag efterrätter på burk/påse istället (eller ger mosad färsk frukt) och håller mig till att laga mat!



Nya rätter tillagade idag 21/11-12.

11.
Köttfärs
Rotfrukter (morot,palsternacka, kålrot, kålrabbi)
Gul lök
Tomat
Paprikakrydda
Osaltat smör

12.
Kyckling
Majs
Potatis
Mejram
Osaltat smör

13.
Torskfilé
Ris
Ärtor
Broccoli
Basilika
Osaltat smör







1 kommentar:

  1. Hur förvarar du burkarna? Går dom att frysa eller Mimmi hinner äta upp alla innan de blir dåliga?/Frida

    SvaraRadera