torsdag 18 oktober 2012

Eländiga förkylning & Förvånad mamma

Dumma förkylning. Natten var hemsk. Mimmi sov i sin säng 21-00.45, sedan gnydde hon och B tog upp henne direkt..jag tyckte han kunde testa med nappen först men det hann jag inte säga innan han kom med henne. Usch, jag var helt väck, han lade mimmi bredvid mig så hon fick äta, sedan tog han henne och jag gick och lade mig i soffan. Lillan protesterade högljutt men jag orkade verkligen inte ens hålla om henne.. Vid 03 kom B med henne till mig igen men jag kunde inte hålla upp henne medan hon åt så fick ge upp efter några minuter och B fick ta henne igen. Sedan sov jag till 07 då jag lade mig i sängen och B gav mimmi frukost - kalops. Dock åt hon knappt något alls..

B fick åka och köpa halstabletter (får ju inte ta de från apoteket när jag ammar så fick bli "godis-tabletter" från affären, vicks menthol.. nån nytta gör de väl kanske. Brukar ha ett par i munnen när jag ska sova, det öppnar upp luftvägarna lite. Kan inte ta nässprayen vi har hemma, jag har så sköra slemhinnor att jag inte kan ta starkare än den för barn 2-10 år, och den var slut.. koksalten som mimmi har funkar inte mer än några minuter. Har även tryckt i mig alvedon mot febern och huvudvärken. Hade en del kvar från graviditeten då jag knaprade tabletter i mängder. Tycker dock att det är lite konstigt att man kan ta starkare mediciner som gravid än när man ammar.. måste väl ha och göra med att barnet får i sig medicinen via munnen istället för i blodet.. hmm borde ändå vara tvärt om tycker jag?

Stackars mimmi är inte kry alls. Hon är febrig och gnäller massor. Har inte kunnat haft henne på golvet många minuter idag utan gnäll och gråt. Tyvärr är hon inte lugn i famnen heller. I sjalen gick det bra att vara i en stund men då jag själv mår som en påse skit orkade jag inte gå och bära särskilt länge. Fy för att vara ensam med sjuk bebis när man själv är sjuk.

En sak gjorde mig dock väldigt förvånad idag. Mimmi  ville inte ta bröstet förut. Det brukar aldrig hända i vanliga fall så det märks att hon inte mår bra. Nåja, det var ingen katastrof men tyckte det var lite jobbigt så jag tog åter igen en provpåse med välling och blandade till - Hon åt.. what? Detta var en annan sort men är det verkligen så stor skillnad på sorterna? Eller var hon bara glad att kunna äta utan för stor ansträngning? Eller var hon för trött för att säga emot? Det ska ju vara mycket lättare att dricka i flaska än att äta från bröstet så kanske var det så att hon inte orkade ammas men orkade dricka vällingen?

Jag vet inte, Det var inte mer än 1 dl i flaskan men hon drack upp det. Efter det gav jag henne en alvedonsupp och sedan sov hon i 1,5 h - väldigt ovanligt att hon sover så länge mitt på dagen. Efter det orkade hon vara uppe en stund.

Nu i em försökte jag ge henne mat igen men nä, inte mycket som hamnar i lilla magen idag inte. Hon fick i sig lite vatten från pipmuggen iaf och lite amning gick ner. Det är frustrerande när de inte äter, jag är bortskämd med att hon annars äter väldigt bra (bröstmjölk & barnmat) så detta är lite extra jobbigt..

Kommer pröva välling igen, kanske var det en engångsgrej, kanske inte.. vi får se hur det blir. Jag vet att jag sa att jag inte ville ge välling innan men då trodde jag verkligen att hon skulle acceptera gröt eller ersättning, men det gör hon ju inte.. Blir lite mycket för lilla magen med 2-3 riktiga mål mat om dagen, vill gärna att det ska bli som så att jag bara ammar nån gång på natten, tidig morgon, nån gång på dagen och kväll framöver och då krävs det ju att hon kan äta nått annat..

Inte alls pigg idag men hon kämpar på så gott hon kan. Efter lite sömn och alvedon orkade hon vara på golvet en liten stund iaf.


Lilla gumman <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar