torsdag 11 oktober 2012

mardrömmar, kräsen tjej och olika åsikter

Vad är det som händer? Mimmi vaknar helt förtvivlad och är så ledsen att det tar mig 5-10 min att trösta henne när jag har henne i famnen, napp och bröstet hjälper inte alls. Så här har det varit flera ggr nu i några dagar, gumman som brukar vakna med ett stort leende på läpparna i vanliga fall. Har hon mardrömmar?

Idag har vi inte gjort mycket alls. Bvc och promenad på förmiddagen. Hämtade ett paket senare och trodde det var nått från ebay..gissa om jag blev besviken när det visade sig vara en gratis vällingburk... Hon dricker inte välling.. Visserligen är det jag själv som skickat efter den men då var tanken att kunna ha grötpulver eller ersättning i den, men det gillar hon ju inte heller..

Vi har nu provat 3 olika sorters gröt; 4-mån havregröten från nestle, hipps smaksatta gröt från 4 mån samt dinkelgröt från semper. Inget är gott.., att äta majs/kyckling/potatis-pure till frukost går däremot utmärkt tydligen, är iaf väldigt kul att hon äter maten jag lagar =) Har ingen aning om hur pass mycket "riktigt mat" de får äta per dag när de är 6 månader. Vet att rekommendationerna för välling/gröt är MAX 3 mål/dygn, men mat då?

I ren desperation (ok, lite överdrivet)  tog jag en provpåse vi fått hem på välling och blandade till..., har aldrig sett en sådan min på en bebis förut, hela ansiktet på henne förvreds, FYY vad det var äckligt, hon frustade och klöktes, jaha tack då vet jag det. Fast vad trodde jag eg? Om hon inte gillar gröt, varför skulle hon då gilla välling? Nu var det godnatt-vällingen från nestlé hon fick. Alltså, vill helst inte ge henne välling, vill ge ersättning men det går inte det heller. Mimmi brukar inte spotta ut sin mat men ersättning fick jag hela ansiktet av när hon smakade senast. Jag har provat både nan och babysemp - ingen skillnad. Har provat i flaska, i pipmugg och på sked, Ingen hit alls..Har provat att ge den varm och att ge den kall. Nu orkar jag inte pröva mer..

Jag vill inte sluta amma helt, men vill minska ner det för det börjar bli jobbigt nu. Hon är så brutal ibland när hon äter. Hon drar och sliter och har inte ro att äta färdigt.. På morgonen och kvällen fortsätter jag gärna amma, där är det mysigt och hon vill bara ligga och gosa, men på dagarna är det som sagt inte lika kul längre. Dessutom märker jag att hon behöver äta mer igen, hon har ökat upp min produktion också, jag som sluppit läckande och spända/hårda bröst ett bra tag nu har fått det åter igen - jättekul ett par gånger då jag inte varit hemma och upptäckt att det läcker då tröjan fått en megafläck av bröstmjölk..

Sedan är de det här med nätterna, det är inte bra alls. Jag får henne att somna runt 20-22 (beror helt på hur dagen varit) Sedan sover hon (kan ibland vakna nån gång och vilja äta) tills B kommer hem (runt midnatt) och blir väldigt störd av det.. Igår fick jag henne att somna i sin egna säng och hon sov jättebra - tills B kom hem. Sedan var hon klarvaken i över en timme och härjade.

Jag förstår att B saknar henne och vill gosa när han kommer hem men det är inte lämpligt att hålla på och pussa och snosa på henne mitt i natten, blev riktigt sur igår natt när han istället för att försöka få henne och somna om började busa med henne, kl 01 på natten.... Jag vet att hon somnar om ifall hon får lugn och ro, Brandon menar att han måste leka med henne så hon blir trött och sedan kan sova, WHAT, säger jag, hon är ju eg trött men blivit störd av honom.. Här är vi verkligen inte överens. Jag blev iaf så putt att jag lät honom ta henne trots att han jobbat hela dagen/kvällen. Så hon fick helt enkelt ligga på hans sida och inte hos mig eller mellan oss. Det gick faktiskt i några timmar, tills hon behövde äta igen. Tror det är lite av en vanegrej, hur många 6 månaders BEHÖVER äta var 2-3 timme natten igenom?  Sedan är det så att när hon är vaken och B säger att han kan ta hand om henne så går det inte mer än några minuter fören hon har ålat sig ur hans grepp och vandrat tillbaka till mig, hon är verkligen som en magnet. Helt klistrad på mig vill hon vara, helst ligga PÅ mig om hon kan. Jag som har så svårt att ligga nära andra, B får inte hålla om mig när vi ska sova, då somnar jag aldrig. Nu när mimmi börjar bli större och mer rörlig så börjar det bli jobbigare att ha henne bredvid mig. Vi delar ju täcke oxå, hon kan inte ha eget för det sparkar hon av sig (kudde använder hon inte) så ibland får jag inget täcke alls när hon håller på. Hon har en grej som hon alltid gör när hon ska sova men inte vill, hon slår med armen upp och ner med öppen handflata, om och om igen på oss, vet inte vart hon fått det ifrån.

Vill så gärna att hon ska kunna sova på nätterna och inte behöva mat jämt och ständigt.. Hur gör man?


Bästa leksaken någonsin =)
Lilla hjärtat mitt, trots att du driver mig till vansinne flera gånger om dagen så älskar jag dig mer än du någonsin kan förstå <3








5 kommentarer:

  1. Tycker också att det är svårt det där med nätterna... Vår 5 månaders tjej vaknar också och ska äta varje 2-3 timmar efter första matningen... Dock sover hon mellan 20-06, så det är ju bara jag som får störd sömn :( vår bvc-sköterska sa att vi kan börja vänja av henne med nattmålen när hon är 6 mån, har du fått höra nåt sånt? Kommer bli spännande, ska passa på när jag är bortrest 2 dagar så min man som får ta värsta smällen ;)
    Sömnen är ju så viktig, så hoppas det blir bättre snart.
    Lycka till med matningen, är ju åtminstone bra att din mat duger. Prova hålla upp med gröt/välling några veckor och prova igen? Provat ha fruktpure i gröten och/eller en rejäl klick smör? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att hon somnar om och sover så pass länge ändå. Har inte fått höra något om hur jag ska göra angående matningen alls av bvc..

      Har tänkt låta min man ha henne mer på nätterna så hon kommer ifrån mig, kanske bättre om jag sover i ett annat rum? Dock blir det inte så ofta vi kan göra så eftersom B inte är hemma fören efter midnatt 5 dagar i veckan. Tror även att det är därför hennes sovrutiner är lite knäppa och det är absolut därför hon är så fäst vid mig - det är ju jag som söver henne 9/10 ggr..

      Ja, klart att det kan funka om man åker iväg, men vad händer om hon verkligen behöver äta då? Han kan ju inte gärna värma och ge burkmat mitt i natten.. Men din dotter kanske tar flaskan?

      På ett sätt är jag ändå glad att det är gröten/vällingen hon vägrar och inte den riktiga maten, det hade varit jobbigare tror jag.

      Vi får avvakta och prova gröt då och då, jodå, vi blandar med fruktpure men hon är smart, är det gröt på skeden kommer det ut ändå, trots att det är god bananpure på också. får ha 3/4 fruktpure på om hon ska godkänna det och då känns det inte som att det är så lönt. Smör har jag däremot inte testat, får ta och göra det;)




      Radera
  2. Jo, det kan ju bli problem om hon blir hungrig och man är iväg på natten men dottern flaskan och bryr sig varken om att det är ersättning eller mjölk där i... Kommer kännas konstigt att sova utan dottern, har varit ifrån henne längre stunder t.ex. när jag varit och tränat men det är ju kanske kring 2-3 timmar som högst.

    Vi började med gröten (Banangröt) redan när hon fyllde 4 månader, men då bara som små smakportioner givetvis - det var först när hon blev 5 månader som vi började ordentligt med gröten och nu äter hon en hel portion med smör och fruktpuré blandat i. För det mesta räcker inte bara gröten så då får hon äta från bröstet eller lite ersättning (beroende på hur lugn hon är).

    Det är ju mycket bättre att Mimmi äter den lagade maten, det är ju inte hela världen att hon inte äter gröt eller välling. Känns lite konstigt att ge dottern pulvermat, men hon verkar tycka om det och det kan bli en bra övergång till frukost och kvällsmål så vi kommer nog fortsätta med det, men övergå till välling när hon blir 6 månader.

    Vår bvc-sköterska tyckte vi skulle vänta tills dottern var 6 månader innan vi börjar ta bort nattmålet/n. Hon ansåg att det var först då man kunde se om hon verkligen behövde äta på nätterna, beroende på hur hon går upp och mår osv. Dottern äter bara ordentligt en gång på natten och sen på morgonen, annars är det mest snuttande (går inte att muta med tutten). Känner en mamma som slutat med nattmålen när barnet var 2 månader, hon ansåg att barnet ska anpassas till vår värld och det är föräldrarnas uppgift att vägleda barnet till sina rutiner (sova på nätterna och inte äta)...

    Har ni provat försöka natta Mimmi tidigare? Vuxna har väl så att tröttheten går i cykler, man är t.ex. trött vid 20 men om man inte går och sover då kanske nästa trötthet kommer vid 23. Men, om Mimmi hade behövt mer sömn hade hon garanterat tagit mer och längre sovstunder under dagarna... Vi måste också börja försöka få dottern att sova i egen säng, men känns sådär när hon bara vill sova på mage numera och vissa nätter vaknar ofta (inatt varannan timme!).

    SvaraRadera
  3. Kan ju tillägga att den andra mamman ger ersättning, är ju en stor skillnad där...

    SvaraRadera
  4. Aha, men då är det inte så konstigt om du åker iväg - din man kan ju ge flaskan iaf, det funkar inte för oss. Förstår att det kommer kännas konstigt. Jag brukar oxå amma efter att mimmi fått barnmat - dels för att se till så hon får i sig ordentligt med vätska men även för att hon inte alltid blir nöjd.

    Jadå, jag försöker natta henne tidigare, men det funkar endast kanske 1 gång av 10.. Igår gick det bra att somna i soffan men jag tror inte att hon är riktigt kry så är väl därför hon sover..

    Tror inte det är farligt att de sover på mage nu när de börjar bli så stora att de kan hålla upp nacke bra och länge - men det där måste man känna själv som förälder, min man är jättenojig och gillar det inte alls så vi har vänt henne när hon legat på mage.

    Jag har förstått att det är stor skillnad på att amma och ge ersättning. De barn som får flaska verkar sova i längre perioder och hålla sig mätta mycket längre.

    SvaraRadera