fredag 27 juli 2012

Dagens inköp

Idag har Mimmi blivit med gåstol;)

Vi tog en tripp till babyproffsen idag på fm när B hade åkt till jobbet. Min tanke var mest att komma iväg lite och då det var mulet på morgonen trodde jag inte det skulle bli så varmt och tydligen inte B heller eftersom han tog på Mimmi både långärmad body och långbyxor.

Men ujj så varmt.. Vi höll på och smälta bort båda två. På babyproffsen hade de både hoppgunga och gåstol till nedsatt pris så köpte både och, något måste hon ju gilla tänkte jag. Vi åkte sedan hem för det var så varmt och hon hade dessutom bajsat.

Hemma så monterade jag snabbt ihop gåstolen för Mimmi var gnällig. Satte henne i den och satte en extra kudde bakom. Förväntade mig mer gnäll men istället blev hon så förvånad & glad och började genast slå på leksakerna.

Gåstolen är eg från ca 6 mån men eftersom hon är stadig i rygg och nacke så går det bra när hon får en kudde att ha bakom ryggen. Hon når inte riktigt ner till golvet med båda fötterna än så att ta sig fram kan hon inte men det behövdes inte nu;)

Hon kommer inte få sitta länge men det är perfekt när jag måste göra ngt snabbt (toa, hänga upp tvätten i dyl) för på golvet vill hon inte ligga.

Så gåstolen fick ett stort +.

Hoppgungan som de däremot ska kunna anv så fort de är stadiga i nacke och ben drunknade hon i. Hur tänkte de där? Hennes huvud är ju typ där armhålen sitter. Antingen har hon väldigt kort överkropp eller så har de varit väldigt generösa med måtten när de gjorde Hoppgungan.. Lite trist för hon älskar att sparka med benen så tror den hade varit perfekt annars.. Nu får vi snällt vänta på tillväxt;)

------------------------------------

I morse provade jag att ge henne mat ur flaska. Nej, jag ska absolut inte sluta amma men ibland kommer det situationer där det inte bara är att ta fram bröstet och amma (typ på stan/café osv) och amningsrum finns inte på så många ställen än tyvärr (ammar annars i bilen men ibland är man ju borta en längre stund) så därför ville jag se om hon tog flaskan.

Jag hade tagit upp ett pkt bröstmjölk från frysen igår kväll så det hade tinat i kylen under natten. Jag använde mig av tommee tippee's flaska "closer to nature anti colic". Den ska efterlikna bröstet så hon inte ska bli sugförvirrad och sedan rata bröstet. Hade det minsta hålet eftersom det är bröstmjölk hon dricker och det är mer lättflytande än ersättning.

I början gick de sådär, hon sög lite väl ivrigt och satte i halsen, typ 7 gånger, trots litet hål, men sedan fick hon kläm på det och drack bra. Jag stoppade och rapade henne 3 gånger. Hon drack ca 120 ml tillslut, inte tillräckligt men ok för att vara första gången på läänge (anv flaska de 2 första veckorna innan amningen kom igång helt, även då med bröstmjölk)
Hade värmt upp 180ml och jag tror att hon äter mellan 150-180ml om hon får flaskan för nu efter hon ätit ur flaska så ville hon äta från bröstet en stund med;) Kanske mest var för att det var mysigt iofsg;)

Tänkte prova hemma ett par ggr till innan jag vågar lita på att det funkar men det verkar ju onekligen bra;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar