tisdag 3 juli 2012

Bra dag och paket

Idag har det varit en bra dag. Upptäckte att blåbären börjat mogna på trädgården och även massa smultron så det blev fil och bär till frukost:) Lämnade B i Åby vid 11, och sedan satt jag och Mimmi på en filt ute och myste länge. Jag tog med skötbädden ut så Mimmi fick ligga på magen och träna nacken. Hon bara SKA sitta eller stå, att ligga ner är jättetråkigt, men hon är inte riktigt så stadig i nacken än.
Hon har fått prova bumbon ett par ggr i 1-2 min, sedan orkar inte nacken hålla upp huvudet mer. Men, det kommer;)

Efter det blev hon jättetrött så vi lade oss på sängen, ammade henne och sedan slocknade hon. Hon vaknade vid 3 och åt lite till men somnade sedan om igen och sov till 5, så får se hur villig hon är att sova i natt..

Fick en avi från posten att vi hade ett paket att hämta i Åby så vi åkte iväg. Det var ett välkomstpaket från goboken.

Jag är av den uppfattningen att jag tycker det är viktigt att läsa för sitt barn, och att börja tidigt.

Är övertygad om att jag och mina syskons goda skriv&läs-kunskaper har uppkommit delvis pga att vår mor läst mååånga böcker för oss. Det började hon med när vi var plutt-små och fortsatte sedan med, barn efter barn. Hon var dessutom dagmamma en period så det lästes mycket sagor. Vi har måånga kort där vi sitter 3-5 barn på golvet runt mamma och lyssnar när hon läser, oftast med x-antal gosedjur bredvid (de ville oxå lyssna;)

Jag minns hur min minsta syster, endast 2-3 år gammal kunde "läsa" hela böcker (mycket text, typ mamma-mu) utantill. Alltså, hon kunde ju inte läsa utan hade helt enkelt hört sagan så många ggr att hon kunde sätta ihop det hon hört med bilden i boken. Vi testade henne många ggr och slog upp en sida mitt i, men hon kunde rabbla sagan ändå, mitt i, bak och fram osv.

Med detta menar jag att jag tror barnen får det lättare med språket när de blir äldre, både i uttal, ordförråd och kanske framför allt - stavning.

Jag har inte varit bäst på grammatik i skolan (alltså regelmässigt), men jag kan oftast se hur ett ord ska vara uppbyggt, vad låter bra, hur "borde" det stavas.. Osv. Har väldigt lätt för språk (eng & svenska) samt lärde mig läsa tidigt.

Till viss del är det säkert genetiskt (dyslexi osv) men om man kan underlätta för sitt barn och väcka ett intresse så varför inte? Det är inte så svårt att läsa en stund varje dag ( menar inte godnattsaga nu). Många föräldrar gör det säkert men långt ifrån alla..

Sedan är det lite skillnad när man skriver i en blogg o sms, då är jag inte så noga alla ggr, speciellt inte med mobilinlägg (som nu)..





2 kommentarer:

  1. Jag tror som du detta med att läsa för barnen. Det är viktigt för språket. men oxå för att då blir det kvalitetstid. Föräldern sätter sig ned med barnet och har uppnärksamheten där, Jag upplever idag att många föräldrar inte har tid utan gör två saker eller fler samtidigt som de ska leka med barnen... Men det är svårt att läsa och spela wordfeud exakt samtidigt liksom =) som exempel. Mina föräldrar läste mycket för mig med och jag tror det sätter sinna spår på ett positivt sätt. KRAM Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är även lite dit jag ville komma (orkade inte skriva längre inlägg igår kväll på mobilen) att om barnet känner att det får förälderns fulla uppmärksamhet (som faktiskt behövs vid bokläsning) så har det lättare för att lära sig och kopplar ihop språket och inlärningen som något positivt och roligt samt får bättre kontakt med sin förälder. Dessutom är det ett bra sätt för barnet att varva ner efter bus och stress.

      Finns säkert ännu fler bra fördelar som inte tagits upp, är däremot rätt så säker på att det inte finns några direkta nackdelar;)

      Radera