måndag 28 maj 2012

Träffat mitt syskonbarn och kolik

I fredags åkte vi till Borås för att träffa syster J och hennes man O samt deras lilla prinsessa S. Det var grymt varmt att åka dit (för er som inte vet så har vi en liten Skoda felicia och den har inte någon ac..) Mimmi sov så gott i bilen, vi stannade en gång då hon fick mat, sedan sov hon vidare.

Framme i Borås blev hon dock lite kinkigare och första natten sov vi knappt något alls, det var bara att gå omkring och försöka trösta..

På lördagen åkte vi till en liten sjö, killarna fiskade och sedan grillade vi lite (O fick en fisk som vi grillade och åt med:). Det tog dock ett bra tag att komma iväg, inte lätt att få allt att flyta på när det är 2 spädbarn (2v resp 6v) som ska äta, sova och bytas på (speciellt inte när den ena har kolik). Tillslut kom vi iaf iväg och inte för att mimmi sov så mycket men jag hade henne i sjalen och det funkade okej ändå. Lilla S sov så skönt och var bara vaken för att få lite mat :)

Vilka kontraster det är mellan dom, när man har 2 spädisar på samma ställe märks det verkligen hur tydligt det är att Mimmi har kolik. S är nöjd för det mesta, knorrar lite när hon behöver bajsa och skriker lite om maten tar för lång tid, annars sover hon så nöjt. Tänk om mimmi kunde få ha det så..

På kvällen kom syster S och hennes sambo C och vi hade det trevligt, killarna åkte iväg och fiskade igen. Jag och systrarna såg på eurovision och mimmi sov faktiskt sig genom hela programmet =) Vi gick sedan och lade oss och då var hon ledsen ett par timmar men sedan åt hon och kom till ro så vi fick sova hyfsat bra.

Söndagen, mors dag, bestämde vi oss för att åka ner en sväng på knalleland. Idag var mimmi inte så glad så B fick bära henne i stort sätt hela tiden, och jag körde en tom vagn..

När vi skulle hem var hon inte alls glad utan skrek för full hals, vi kände att vi behövde åka och trodde hon skulle lugna sig av att åka bil men icke, hon skrek heela vägen hem (3,5h) utan minsta uppehåll.. vi stannade i jkpg för att försöka trösta och lugna och ge mat men det gick inte alls.. så det var bara att köra på. Har aldrig varit så stressad i hela mitt liv förut, hon skrek värre än någonsin och man kunde verkligen se paniken i hennes ögon, hon hade riktigt riktigt ont =(

Det är ett under att jag inte körde av vägen, var nära ett par ggr.. Det är fruktansvärt att se henne såhär och vara helt hjälplös. Hem var vi ju tvungna att komma och när det inte hjälpte att trösta på något sätt så finns det inget mer att göra.. När vi kom hem var hon så hes och utmattad att hon faktiskt åt och somnade, tätt tätt intill mig.



SÅ, det första jag gjorde i morse var att ringa barnkliniken. fick en telefontid vid 9.50. När de ringde sa de dock att ingen remiss var skriven utan vi behövde ringa Vc igen och säga till läkaren att skicka remissen.. Så fick ringa vc, där skulle ssk prata med läkaren och återkomma...... suck..

Sedan skulle jag hinna betala räkningar men upptäckte då att jag inte fått in min fp.. så fick ringa dem först och jaha, min handläggare hade råkat ta bort min ansökan.. blir så trött på allt strul.. nu ska jag iaf få pengarna men de kommer inte fören på onsdag så får väl betala det viktigaste så länge.

Sedan var det bråttom för jag skulle vara med mimmi på BVC vid 10.30, vi hann precis..

Hon växer iaf lilla damen, och det är rejält! 5080g idag och 57 cm lång, hf 38,8 cm. Pratade lite mer om Mimmis kolik och när hon frågade om det var väldigt jobbigt kunde jag inte håla mig längre utan började gråta.. det är SKITJOBBIGT.. speciellt eftersom jag inte har någon som kan hjälpa mig.. Hon tyckte iaf det var bra att jag kontaktat barnkliniken och hon tyckte även att om det blir för jobbigt så bör jag ringa dit och få vara inlagd med mimmi några dagar för att få avlastning..

      Sedan tyckte hon absolut att jag skulle besöka öppna förskolan, trots att mimmi skrek, där kan jag få träffa andra mammor och även få lite avlastning (någon annan som håller henne en stund). Jag ska absolut pröva, de har babycafé på tisdagar och torsdagar så någon av de dagarna ska jag gå.


Kom hem och hann inte mer än sätta mig ner innan Vc ringde, nu är remiss skickad och jag skulle ringa barnkliniken igen. Nu väntar jag på att de ska ringa upp mig så får vi se vad som händer..

Lilla S ligger och myser i sin mammas famn
S låg och sov så skönt i vagnen när vi var på picknick 
 Det var inte lätt att ta kort på kusinerna, S vände sig hela tiden och mimmi blir ju ledsen av att ligga ner (om hon inte sover) men ett par bilder lyckades någon ta iaf.

S vägde mer än Mimmi när hon föddes så det syns verkligen att det händer mycket på 4 veckor. Nu väger mimmi nästan 1,5kg mer vilket syns;)
Ledsen mimmi som fick bli  buren av B när vi var på knalleland..

2 kommentarer:

  1. <3!
    Hoppas att du får bra besked från VC.

    Du får gärna ringa mig och bara prata också.
    SMS fungerar med.

    kram

    SvaraRadera
  2. som sagt så hjälper jag dig gärna om du vill ha hjälp med något men vill inte tränga mig på eller tjata. Men finns här om du vill. Kram Malin

    SvaraRadera