tisdag 1 maj 2012

Donera bröstmjölk


Det råder mjölkbrist på många sjukhus i Sverige. Visste ni att barn födda före v 32 måste äta bröstmjök för att deras magar inte klarar ersättning? Det tar ofta ett tag innan deras egna mammor kommer igång med sin mjölkproduktion (om den kommer igång öht) och därför är det livsviktigt att det finns bröstmjölksdonatorer.

Jag tänkte redan under graviditeten på att jag skulle kunna tänka mig att donera bröstmjölk, tyvärr var det väldigt dåligt med information om detta på Mvc så jag tänkte inte så mycket mer på det fören jag kommit hem från bb med Mimmi och insåg att jag hade mycket mer mjölk än vad hon orkade äta. Jag fick hyra en pump på bb för att pumpa ut och ge till henne i flaska (då hon inte tog bröstet i början för att hon var så slö pga gulheten). När hon sedan tog bröstet igen så fick jag i alla fall pumpa ut för jag hade för mycket mjölk kvar som riskerade att stocka sig om det inte kom ut. Då slog det mig att jag borde donera mjölken som blev över och tog då kontakt med neonatalen och bokade tid för provtagning.


För att få lämna bröstmjölk måste man först fylla i en hälsodeklaration (basic, ska bara garantera att man inte har massa sjukdomar och tar mediciner osv, man fyller även i att man inte röker eller dricker samt barnets ålder).
   Sedan får man info om hur mjölken ska hanteras. Efter det pumpar man ut ett prov som de testar (så det inte är massa bakterier i mjölken och så att den har bra sammansättning) och tillslut får man lämna ett blodprov (för att se så mamman inte bär på HIV eller Hepatit).


 Det är väldigt viktigt med hygienen då mjölken ska ges till små infektionskänsliga bebisar (alt sjuka nyfödda) så före utpumpning måste man tvätta händer och underarmar med tvål och vatten (även brösten såklart). Alla pumpens delar ska kokas efter varje användning. Mjölken ska kylas direkt i flaskan under kranen och sedan ställas i kylen. Man kan sedan blanda mjölk från olika pumpningar (under samma dygn), mjölken ska sedan frysas ner i speciella burkar som man får från neo (på burkarna skriver man en kod man fått från neo samt datum).

Varje/varannan vecka åker man och lämnar den frysta mjölken (som måste förbli fryst, ska därför transporteras i kylväska med kylklampar).

Pump får man låna från sjukhuset. Då jag redan hyrt en pump från bb så fick jag fortsätta ha den men kontraktet sägs upp så jag slipper fortsätta betala för det.

I Östergötland får man donera bröstmjölk fram tills dess att ens egna barn är 3 månader gammalt, vissa landsting får man donera till 6 månader eller ännu längre.


Det kanske låter omständigt och jobbigt? Det är det inte. Visst att det medför lite extra jobb, men samtidigt känns det så bra att få göra det. De är så tacksamma på neo att man vill donera och när man ser de små små bebisarna mår man dåligt av bara tanken på att kasta mjölk i slasken när den är helt avgörande för deras överlevnad..

Så, har ni mjölk över när ert barn ätit färdigt? Donera då. Tänk på att en liten bara behöver några ml/mål i början så även om man inte har en jätteproduktion av mjölk så är det värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar