torsdag 10 maj 2012

Torsdag

Jodå, visst gillar Mimmi sjalen =) Jag bar omkring på henne hela em och tog bara ut henne för blöjbyte och amning =) (tydligen ska man kunna amma i den också men det förstår jag mig inte riktigt på än, får vänta tills hon är stadig i nacken tror jag).

Nu får jag väl äta upp detta.. men jag tycker att hon skrikit liite mindre de senaste 2 dagarna.. Jag har verkligen vänt ut och in på mig själv för att försöka hitta sätt att lindra det onda lite och kanske något har funkat då?

Hon får 20 droppar miniform före varje amning (har missat någon enstaka gång men försöker komma ihåg det),  5 semperdroppar/dag, lite massage (dock ej så uppskattat... hon gillar inte att ligga naken, tror hon tycker det är lite kallt, vi har ju inte så varmt här i huset..), Jag försöker hinna pumpa ut mjölk innan hon ammar (skitsvårt att tajma in dock.. vet ju inte riktigt när hon vill äta, ibland är det 2 h mellan och ibland 4..) för att mjölken inte ska komma för fort så hon sväljer massor luft, jag ammar henne så hon sitter så upprätt som möjligt (dock ej på natten).. Sedan så har jag slutat med all mat som kan verka gasbildande (lök, frukt, juice, vissa grönsaker mm) och nu har jag gått över tilldelvis mjölkfri kost, ex mölkfritt smör/margarin och äter soygurt (vet inte om jag skulle lyckas gå helt mjölkfritt, då kan man ju knappt äta ngt, finns mjölkprotein i typ allt..)


I morse var hon först jättekinkig och stretade och hade sig, inget var bra helt enkelt, tillslut hör vi en jätteprutt, hon blir helt förvånad själv, sedan kommer ett asgarv, haha... Efter det kommer det massor (helt otroligt att det kan låta så mkt om en sådan liten bebis), och jag fick byta blöja för det blev sjöslag, inte konstigt att hon haft ont då...

Igår kväll - do not disturb;)












Imorn blir Mimmi 4 veckor gammal och då är det även exakt en månad sedan vi åkte in till förlossningen för igångsättning, vad tiden går fort..


Jag ställde mig på vågen i morse och nu visade den på ytterligare - 1,7kg =)  Det betyder att jag bara har 1,2kg kvar innan jag är på inskrivningsvikten, känns jättebra, (Har alltså gått ner 15kg på 4v).

     Visst, jag ammar, det kan man gå ner av, eller upp.. 50% av de som ammar står still eller går upp i vikt eftersom man äter mycket mer när man ammar (oftast).. Jag kan bara tala för mig själv, jag äter MASSOR, är ständigt hungrig och får lägga band på mig själv ibland. Helt otroligt, jag har aldrig varit stor i maten innan så jag är verkligen förvånad över denna otroliga förändring..

Så länge jag inte går upp i vikt av det så är det ju ok, då behöver ju kroppen uppenbarligen den extra maten.
En liten bebisfot =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar