torsdag 1 december 2011

RUL

Nu är vi hemma igen efter RUL. Bebis lever och mår bra. Alla organ satt där de skulle och var av rätt proportioner.

Jag VET att jag borde sväva på små moln och vara överlycklig men det är jag inte. Ultraljudet var en stor besvikelse.. BM var inte otrevlig men väldigt opersonlig, hon frågade ingenting om hur jag mådde eller gav särskilt mycket information om bebisen.
 Det var svårt att se. Vår busunge ville inte visa sig idag, den hade navelsträngen mellan benen och benen i kors så det fanns inte en chans att se könet. Huvudet ville den inte heller visa så det mesta vi såg var rumpa och benen som den glatt viftade med.

Barnmorskan mätte det hon kunde men tyckte att det räckte så fast hon hade svårt att mäta vissa saker, hon kom med kommentaren, "Såg ni att bebisen hade 2 armar på förra UL? För då behöver jag inte leta efter det nu.." Vad fan är det för fråga? Nåväl jag sa att jag inte kom ihåg så hon fick minsann titta ordentligt och visst har ungen 2 armar..

Självklart är det viktigaste att se att barnet har ett fungerade hjärta, hjärna, ryggrad, magsäck, njurar och urinblåsa men det är tråkigt när man byggt upp förväntningar och längtat efter att få se sitt barn. Nu kunde jag knappt se att det var en bebis, ännu mindre relatera till att det var i min mage den befann sig.

Mitt under ultraljudet höll jag på att svimma, BM tryckte väldigt hårt på magen för att se och i kombination med att man ligger på ryggen så trycker det mot artärerna så man inte får tillräckligt med blod till huvudet = svimmar. Jag fick ligga på sida ett tag och sedan även gå upp och gå på toaletten. Tyvärr ville bebisen trots detta och hårda knuffar från BM inte ändra position utan tyckte den låg utmärkt gömd långt in i livmodern...

Med de mätningar hon gjorde kom hon fram till att jag idag skulle vara i v 21 (20+0) och ha BF 19 april, men då hon inte tyckte att hennes mätningar var så tillförlitliga - säger ju mycket - så står jag kvar på BF 21 april, jag bråkade inte mer om det, det var ju bara 2 dagars skillnad men eg är det detta ul de ska gå efter..

Det vi fick fram av mätningarna var att bebisen har en fotstorlek av 3 cm och att vikten ligger på 284 g.
Moderkakan ligger tydligen i framvägg (ska göra att jag känner mindre av sparkarna, tycker det låter konstigt då jag känner dem hela tiden, men kan tänka mig att det kanske kan ta längre tid innan man ser dem på utsidan av magen).

Vi fick en bild hem från RUL, detta var alltså den bästa, inte mkt att hurra för:

Bebisen ligger alltså upp och ner på bilden och har benen viftande i vädret. I verkligheten har den huvudet uppe mot min bröstkorg och rumpan/benen ner mot bäckenet (kan vara därför jag känner så mycket sparkar långt ner)

Usch vad negativ jag låter, ska försöka tänka positivt. Vi har en frisk bebis i magen och det är allt som betyder något!





På grund av dagens dåliga mätningar har vi iaf bestämt oss för att göra ett privat ultraljud på Crocuskliniken i Linköping. Ska ringa och boka tid nästa vecka. Det är ett tillväxt ultraljud vi tänkt göra och då tänkte vi passa på och göra det i 3D. Det ultraljudet ska göras mellan v 20-28 så det får väl bli i januari någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar