fredag 16 december 2011

Fram och tillbaka till sjukan..

Igår (torsdag) fick jag ett samtal från förlossningen. Jag bads att omedelbart åka in till akuten för att träffa en kirurg läkare och sedan fortsätta till förlossningen. Jag fick inte veta varför utan det var bara att åka in..

Jag var framme på akuten vid 17:30 och en halvtimme senare fick jag komma in. Där tog de hälsokontroller och satte en infart (pvk) i armen. De tog lite nya prover och bad mig sedan att sätta mig i väntrummet igen för det var fullsmockat på akuten (no shit) och rummet behövdes till någon som inte kunde sitta upp. Jag gick ut i väntrummet igen och väntade..och väntade..och väntade.

Kl 20:30 kom äntligen läkaren och jag fick komma in igen. Han frågade om jag varit på förlossningen än, och det hade jag såklart inte varit, då försvann han igen och jag fick vänta ytterligare en halvtimme innan en annan läkare (kirurg) kom. Han gjorde lite basic undersökningar och förklarade att de vill göra ultraljud på mina njurar och gallblåsa, dock måste jag vara helt fastande för att kunna göra det så jag fick komma tillbaka dagen efter (fredag). Jag kunde heller inte göra kontrollerna på förlossningen för de hade helt fullt med patienter.. De skulle istället ringa på fredagsmorgonen när jag skulle komma dit.

Jag åkte hemåt, kände att det blivit lite "too much" och ringde B (som skulle sova över på jobbet) och förklarade. Han pratade med sina jobbarkollegor och de lovade att täcka för honom så han kunde följa med mig till sjukhuset dagen efter. Så jag åkte och hämtade honom innan vi åkte hem. Vi var hemma runt 23:00.
Jag passade på att äta lite eftersom jag varken fick äta eller dricka efter midnatt...

Runt 7:30 idag ringde förlossningen igen, jag skulle ta mig in till sjukhuset så fort jag kunde.. Hade fått tid hos kirurgläkaren för ultraljud på njurar och gallan. Idag fick vi komma in direkt =) Jag fick på mig de tjusiga sjukhuskläderna och lägga mig på britsen. Läkaren gick först genom gallan, där fanns lite grus och skit, men inga större stenar, sedan kollade han mina njurar och höger njure är tydligen påverkad och har mer vätska än den ska. Men inga stenar där heller, bara grus. Däremot kan stenar och inflammation uppstå så jag måste höra av mig direkt om jag får feber. De vill inte göra någon åtgärd nu eftersom jag är gravid, skulle jag däremot få akuta smärtor och feber så måste de göra något åt det..
Sedan fick vi titta på bebisen igen, den sparkade och mådde fint =) Skönt att få lite positiva besked;)

Efter det gick vi till förlossningen. Där berättade de att ett av proverna från i lördags var skyhögt, vilket inte var bra alls.. så nya prover togs och även nytt urinprov. Urinprovet visade på lite protein o leukocyter men det var ingen fara så länge jag inte får feber eller ont i magen.. Sedan såg hon på mina ben (som är helt sönderkliade) och jag fick en salva utskriven mot klådan, hoppas det hjälper.


De ville ha in mig imorn igen men nu sa jag faktiskt ifrån, INTE en dag till, det pallar jag inte, det finns gränser för hur mycket jag orkar, jag har skitont och kan inte sitta timmar efter timmar o vänta, jag ser ut som en heroin missbrukare i armarna efter alla prover, de har stuckit mig så mycket att de hade svårt att hitta några kärl alls idag och fick sticka flera ggr.. Så jag fick tid på tisdag för återkoll och för att få svar på detta provet men lova att ringa vid minsta försämring.. Tydligen tas detta prov extremt sällan (ett par patienter/år) så de måste skicka det till Huddinge för analys vilket tar några dagar..


Så kul har jag haft det de senaste dagarna. Imorn ska jag träffa familjen och ta det lugnt, det behövs.

1 kommentar:

  1. Du finns i mina tankar vännen, det vet du! hoppas du mår bättre snart *kram* Malin

    SvaraRadera