onsdag 21 december 2011

Perinatalavdelningen

Igår var vi på återbesök på perinatalavdelningen. Tycker det var lite obehagligt där, vår bebis ska ju stanna länge till i magen och inte ut nu..

Fick prata med en läkare och den konstanta smärtan jag har beror på njurarna. Höger njure har kommit i kläm och därför blivit förstorad, samt att det finns vätska och grus i den. Anfallen jag haft beror troligtvis på gallan/levern då de värderna var väldigt höga när jag kom in med ambulans men som sedan sjönk några dagar senare. Alltså har jag kombinerat problem vilket gör det svårt att medicinera, och ännu svårare blir det eftersom jag är gravid. De tabletter jag först fick får jag inte ta längre. Enligt denna läkare är dosen alldeles för hög och påverkar barnet =( så dem får jag bara ta om ett anfall kommer. Nu får jag istället ta en annan medicin som inte påverkar barnet men istället ger mig fler biverkningar. Största risken med dem är att de kan framkalla fler anfall.. De hjälper alltså mot njursmärtan men kan ge fler gallanfall.. Att låta bli medicinen och bara ta panodil är inte ett alternativ då jag inte klarar mig genom vardagen utan starkare medicinering..

Det finns inget annat de kan göra då jag är så långt gången i graviditeten att allt påverkar barnet, dock kan smärtan i höger njure bli bättre om belastningen på den lättar, så det är lite upp till hur magen växer och hur bebisen ligger som påverkar smärtintensiteten, i värsta fall får jag gå med smärtan tills barnet kommit ut.. känns inte jättekul att höra men det viktigaste är såklart att bebisen mår bra.

Medicinerna jag tar känns mer som sömntabletter än värktabletter. Jag somnar direkt på kvällen och är svårväckt på morgonen, lite läskigt faktiskt..

Om jag får fler anfall är det direkt till förlossningen som gäller, känns skönt att veta vart man ska utan att behöva vänta ett halvt dygn på akuten och sedan slussas till olika avdelningar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar