söndag 18 december 2011

Julbord med familjen

I fredags kväll kom syster S och hennes sambo C till oss. De hade såklart med sig sin busiga boxervalp E oxå =)
Jag och B var trötta efter ännu en dag på sjukan men vi hann ändå med att först elda i vedspisen och sedan laga mat och göra julgodis innan de kom, det funkade faktiskt riktigt bra att laga mat på den och vilken värme det blev=). Dock tror jag att jag var lite väl optimistisk för hela kroppen värkte efteråt, men kul var det;)
De kom inte fören runt 22 så vi myste mest och tittade på film den kvällen.

På lördagsmorgonen åkte vi in till stan, lite julklappar skulle inhandlas och jag hade ringt på en blocketannons som jag skulle titta på. Trots att jag tagit fulldos tabletter precis innan vi åkte dröjde det bara en halvtimme på stan innan jag var tvungen att sitta ner pga smärtan =(  Det verkar som att mycket rörelse gör det hela värre..
Söta S köpte oss varsin Chailatte som vi satt och drack medan killarna var och köpte skjorta och fluga till kvällens julbord.
  Sedan gick vi för att träffa killen från blocket. Det var ett babyskydd som jag ringt på. Ett från märket akta graco, förra årets modell med suflett och isofixbas. Det var endast använt några månader för ett barn och jag fick den för ett mycket bra pris pga ett par fläckar på dynan och lite avskavd färg på sidan. Helt ok, ska försöka tvätta dynan men om det inte går bort gör det inget, fläckarna syns ändå inte när barnet sitter i skyddet. Det var precis ett sådant skydd jag ville ha, både märke och modell. Det bästa med det är att man monterar basen i bilen och sedan är det bara att klicka i och ta ur babyskyddet med ett handgrepp - då slipper man väcka babyn och slipper fästa om skyddet varje gång.

Vi åkte därefter hem för att göra oss i ordning. Vad vi missat var att vår köksklocka hade dåliga batterier så när mamma ringde oss 14:30 för att säga att de var på herrgården så hade varken jag eller S gjort oss i ordning färdigt än, klockan var ju bara 13:30 här hemma... efter lite panik och snabbsminkning kom vi iväg och 1 minut i tre kom vi till herrgården. Vi mötte upp mamma, syster V och N samt bror S. Syster J och hennes man O kom en liten stund efter. Inne på herrgården var det verkligen julstämning och vår familj fick ett eget litet rum så det kändes väldigt mysigt. Julbordet var fantastiskt gott, och minst lika gott var efterföljande dessertbord och godisbord. Dessert åt vi i ett annat litet mysigt rum, hade lätt kunnat sitta där hela kvällen=)

Efter julbordet åkte alla hem en stund till oss. Syster S med sambo skulle sova här en natt till men Mamma och småsyskon skulle hem och Syster J med man sov på hotell i stan. Alla verkade nöjda och mätta, det var en riktigt lyckad kväll.

När de andra åkt hem gick vi ut med hundarna. Det hade kommit rejält med snö och alla 3 vovvar var helt lyriska. Vi busade med dem en bra stund innan vi åter gick in i värmen.
  Jag märkte på kvällen att jag fick rejält ont, kan vara en kombo med intensiv dag och mycket mat. Jag fick massage av snälla B men det hjälper bara en liten stund =( . Vi gick och lade oss runt 22 då vi var trötta efter all mat och bus. Snälla C hade köpt en vetevärmare åt mig som jag la över ryggen och sidan av magen, vilket lindrade lite grann.
  Jag hade ändå tydligen sovit väldigt oroligt i natt och vridit mycket på mig, enligt B. Det är svårt att hitta en bra sovställning pga smärtan.

B började jobba tidigt idag så han och C åkte så att jag och S fick lite sovmorgon. Idag har vi varit en stund i ingelsta och handlat lite, det har snöat hela natten så fick gräva fram bilen först. S och C åkte hem runt 15:00 och jag passade då på att parkera bilen utanför vår lilla väg så att den inte är fast pga all snö när jag ska hämta B ikväll.

Nu ska jag vila, har ont i hela överkroppen och magen stramar som tusan. Lillgrodan var väldigt livad igår, antar att det beror på all mat och godis jag stoppat i mig=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar