tisdag 24 april 2012

Överproduktion

För att kunna ge Mirjam bröstmjölk har jag varit tvungen att pumpa ur och ge i flaska då hon inte orkade ta bröstet pga gulheten. Jag hade kunnat ge ersättning istället då det är enklare och inte kräver så mkt jobb men eftersom jag hade så pass mycket mjölk ändå så ville jag såklart ge det till henne..

Vi har matat henne med medelas calma-flaskor (som hon avskydde i början men nu accepterat) detta för att hon med förhoppning längre fram ska kunna ammas då hon är piggare.

Jag fick rådet att hyra en amningspump på bb (svindyrt men den är riktigt bra, medela symphony) och dubbelpumpa var 2-3 h för att ytterligare få upp produktionen och vid dubbelpumpning kommer det mer av den feta mjölken (då kroppen ställer in sig på att det är tvillingar som matas) vilket Mimmi behöver för att kunna öka snabbt i vikt.

Det är inte lätt att dubbelpumpa, man har ju inga händer fria utan måste hålla i hela tiden. Att vara uppe varannan timme och göra detta, sedan mata och byta blöja, söva bebis, diska flaskor och trattar och sedan försöka hinna gå på toa innan det börjar om igen är väldigt påfrestande, det blir inte många minuters vila, är vi båda hemma så går det men när B har sovit på jobbet är det hemskt..

Nåväl, det dröjde inte länge innan produktionen var hög, lite väl hög. när jag började fick jag ut 60 ml typ på 10 min pumpning (vilket de redan då på bb tyckte var mycket då det var den första mjölken efter råmjölken), nu får jag ut ca 200 ml på samma tid.. Så mkt äter hon definitivt inte (hon äter mellan 70-90ml/gång) så nu har jag börjat frysa in mjölk. Har redan 2 fulla iskubslådor och 4 flaskor i kylen (och det är bara morgon ännu).

Jag måste minska på pumpningen men är livrädd för mjölkstockning, har väntat 4 h innan pumpning men då är brösten så spända och det verkligen rinner om dem (inte droppar, rinner.. som en öppen kran, stackars Mimmi blir helt blöt, om jag då råkar trycka till bröstet, ja då sprutar det ut mjölk (jaja, är man känslig så kan man ju strunta i att läsa.).. inte trevligt med mjölk överallt.
      Trodde det var tv-överdrivet när nyblivna mammor läcker igenom vid barngråt osv men det är verkligen så.

Man blir väldigt törstig av att pumpa så mkt, jag dricker säkert 4 st 0,5l flaskor med saft/vatten extra om dagen, men räknar man i hur mkt vätska som kommer ut när jag pumpar så är det ju inte så konstigt..


Mirjam är mycket piggare nu iaf och det är så härligt att se, hon har faktiskt tagit bröstet flera ggr nu, det är lite läskigt för då förlorar jag kontrollen över att veta hur mycket hon får i sig (är jättenojjig pga att hon redan ligger under gränsen, fick ju bara åka hem på "nåder" typ..) Känns dock helt fantastiskt att det fortfarande inte är uteslutet att hon kanske kommer kunna ammas, jag vill inget hellre, det är ju därför jag kämpat som en tok med detta.

Vi kommer ändå varva med flaska så länge jag pumpar, dels för att B då får en del i det hela men också för att det är dumt att slänga massa mat och skulle det nu inte gå med amningen så blir det ju ersättning och då är det ändå bra att hon dricker ur calma-flaskan för den gör att maten inte kommer för fort = undvika magknip.

En liten gul Mimmi.. (taget för några dagar sedan så gulheten har minskat)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar