torsdag 19 april 2012

Fram och tillbaka

Vi hann knappt komma hem innan det var dags igen. Vi hade tid dagen efter på bb för att kolla lillans bilirubin-värden samt hennes vikt. Trodde det bara var rutinkoll så det blev lite av en chock för mig när de helt plötsligt kom in med de där dumma patientbanden igen och satte på mig och lilla Mimmi. Blev lite känslosam där när hon fick sitt band med sitt alldeles egna personnummer, vår lilla flicka <3

Hennes värden hade skjutit i höjden så det blev 24h i solsäng som gällde. Fruktansvärt jobbigt =( Ingen hud mot hud, hon var tvungen att bära solglasögon så hon såg ingenting, låg mest bara stilla invirad i filten och sollampan. Vi fick bara ta ut henne ur inlindningen för att byta bajsblöja och då skulle det gå fort..

Som tur var räckte det med 24 h, blodproverna igår visade att det gått ner och proverna idag visade på samma värde = helt ok. Stackars lilla grodan är helt sönderstucken på händerna, de har ju stuckit henne 4-5ggr och varje gång fick de sticka på olika ställen för att hitta ett kärl som funkade, så hon är helt blå på handryggarna..

Nästa bakslag var hennes vikt. Hon gick bara ner mer och mer och kom under -10% gränsen.. Jag fick order om att matväga henne (alltså väga direkt före och efter amning för att se hur många gram hon fick i sig). När det visade dåligt så fick jag börja pumpa ur och komplettera med. Tyvärr så ville hon ha bröstet mindre och mindre, all mjölk hamnade i amningsnappen men hon svalde inte, orkade inte helt enkelt.
    Efter två nätter av 2-timmars amningar där både hon och jag blev helt slut så beslutades det att jag skulle sluta amma =( Istället pumpar jag nu ut och ger henne med en specialflaska som efterliknar bröstet (de måste skapa ett vaccum för att mjölken ska komma ut), hittills har det funkat. Jag ska ge henne var 3dje timme och då runt 70ml. Så det gäller att pumpa på. Fick dock många kommentarer från personalen om att jag har MYCKET mjölk, får ut ca 100-130ml på 20 min. Känns skönt det, men visst, det blir inte att göra mycket annat än att pumpa --> mata --> diska --> pumpa.

Jag ska pumpa så länge jag orkar, varje dag med modersmjölk är värdefull som BM sa, hon var väldigt stöttande och jag har fått hennes mobilnummer så jag kan ringa när jag vill om jag behöver hjälp eller undrar något. Sedan blir det ersättning, vill inte men nu måste grodan få mat så hon kan växa, hon är nu nere på 3300g alltså -365g sedan födseln, men nu håller vi tummarna att det vänder. Har hört så mycket om bm som vill att man ska amma till varje pris, så var det verkligen inte här, de hjälpte mig när jag ville fortsätta försöka och berömde mig när jag sa att jag inte orkade mer för att jag ändå verkligen hade försökt.

Är så NÖJD med personalen på förlossningen/bb. Underbara människor =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar