torsdag 26 april 2012

Hennes namn

Mimmis fullständiga namn är Mirjam Savannah Tasanee.

Mirjam har jag haft som favoritnamn under många år så det namnet skulle det bara bli om jag någon gång fick en tjej. Som tur var så gillade B det namnet så det var ingen svår övertalning ;) 
Mirjam är ett bibliskt namn och har flera betydelser beroende på vem som tolkat och vart det härleds ifrån. Dels betyder det "efterlängtat barn" och det är hon verkligen, men det kan även betyda "rebellisk", och nog r det en liten rebell som bott i magen och härjat runt ;)

Savannah valde vi dels för att hon skulle få ett amerikanskt namn (då halva hennes släkt bor i usa) och för att Brandons riktiga namn är Sysavanh och då blir således Savannah en kvinnlig form av det namnet. Sedan är det ett ganska populärt namn just nu men det bryr vi oss inte så mycket om, vi tycker det är fint och det är lätt att uttala.
Savannah har ingen rolig betydelse, det betyder rätt och slätt "en savann"..

Tasanee fick hon heta för att vi ville att hon skulle få ett thailändskt namn med, hon är ju 1/2 thai =)
Tasanee betyder "beautiful view" - vacker utsikt. B fick välja helt själv och jag tycker det är ett jättefint namn =)


Vi har varit väldigt eniga om namnen så det har inte alls varit svårt, däremot hade vi väldigt skilda åsikter när det kom till pojknamn så det var väl tur att det blev en flicka;)

Igår kom pappret från skatteverket om namnregistreringen så det är nu ifyllt och ska postas imorn. Skönt att få det ur världen =) Känns fortfarande lite overkligt att se mitt och brandons namn och sedan att vi nu har gemensamt efternamn, fast, jag har ju kvar mitt, det är ju B som har bytt;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar