söndag 23 september 2012

babysim och framsteg

Så galet trött. Ändå gick jag och lade mig ganska tidigt igår. Hade inget val. Mimmi var verkligen trött men varje gång hon lyckats somna och jag försökte flytta över henne till sängen så vaknade hon.. Fjärde gången gav jag upp och lade mig bredvid henne - så somnade vi båda två såklart.

Natten var ok, hon åt kring midnatt och sedan vid 03 och 06.30, efter det gick B upp med henne och jag vilade en halvtimme innan jag oxå var tvungen att gå upp. Det var ju babysim idag =)

Idag var det jättelugnt där, vi kom vid 9.40 (börjar 10:00) och det fanns ingen personal eller några andra där. B bytte om medan jag ammade mimmi. När kl var 9:50 började jag bli lite fundersam, hade vi missat nått, var det verkligen söndag? haha.. sedan kom iaf 2 par till och jag bytte om. Tydligen blev vi inte fler idag, förkylningarna härjar ju så de andra var hemma med sjuka barn.. känns ju sådär när 4 av 7 familjer är frånvarande pga sjukdom..

Vi som var där hade iaf jättekul. Nu börjar det stora momentet för kursen närma sig.. det första dyket under vattnet. Vi gick genom fler grepp idag och sedan körde vi med vattenkannor för att barnen skulle få vatten på kroppen ovanifrån (vi har övat en del i duschen så inget konstigt för mimmi hon försökte bara ta tag i strålarna med händerna hela tiden;) Efter det fick vi en badsvamp som skulle fyllas med vatten, sedan skulle man säga kommandot: - "Mimmi, nu kommer det vatten" - sedan blåsa henne i pannan (reflex så de drar efter andan) och samtidigt krama ur svampen med vatten ovan hennes huvud. Första gången blev hon väldigt förvånad men sedan var det bara roligt. Viktigt att vi är jätteglada och skrattar så hon ser att det inte är farligt.

Det är lite kul att de andra 2 paren som också var med idag även de har tjejer på 5 månader, det är så intressant att se andra barn i mimmis ålder och hur de utvecklas och reagerar på saker. Jag kan helt ärligt säga att mimmi är en våghals i vattnet men samtidigt en riktig mammagris.. haha.

Hon somnade sedan i vanlig ordning på vägen hem  i vagnen<3

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Mimmi har lärt sig ännu en ny rolig grej. Det började för ett par dagar sedan. Hon andas in och ut jättesnabbt typ 6-7 ggr, det kommer inget ljud och hon drar inte efter andan eller nått så har ingen aning om varför hon gör så. Först trodde vi hon skulle nysa, men det kommer aldrig utan hon bara andas in och ut sedan är det inget mer med det;) Ser jättekul ut:P

En annan sak är något jag inte tänkt på innan, min syster J berättade att deras dotter S alltid sträcker fram höger hand när hon vill ta tag i något - högerhänt tjej med andra ord. Nu har jag iakttagit Mimmi extra mycket i några dagar och visst är det vänster hon använder 9 av 10 ggr, lite tidigt att säga om hon ska bli höger eller vänsterhänt än tror jag, eftersom både jag och B är vänsterhänta kanske hon bara kopierar oss, svårt att säga, men visst, vi kanske får en liten vänsterhänt tös här hemma;) Det kvittar faktiskt, man klarar sig bra oavsett, enda nackdelen är väl att man kan få svårt att skriva rakt och på en whiteboard - man suddar ju ut när man skriver - det gör jag iaf =p

Hon är faktiskt väldigt duktig med att hålla saker,byta mellan höger och vänster och att sedan stoppa det i munnen, ut igen och syna det och så in i munnen igen;)

Nu har hon kommit på hur man går åt sidorna och framåt i gåstolen med, och det går undan vill jag lova. Dessutom har hon fattat att man nu når mycket mer, förut idag kom hon med tröjan i handen skitlycklig - tröjan hängde på handtaget till vagnen och den nådde hon när hon sträckte på sig. Hon satte även efter hunden, Ronja blev lite rädd när mimmi kom i full fart i gåstolen, haha, såg jättekul ut;) Snart är hon överallt och hon har långa armar, lilla fröken;)





När man ser mamma måste man ju bara vara glad =)
Sötunge

lycklig tjej =)
Vaddå många leksaker? =)
 jag och finaste vovven =)
Stor är hon men larvig som en bebis.


Puss syrran =)
Ronja tyckte nog att mimmi inte var helt ren i ansiktet;)
Inte på huvudet heller..

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar