tisdag 4 september 2012

Fakir - hur går det?, besök och matning

Idag var fjärde dagen med fakir (lchf extreme).
Utvärdering såhär långt = det går riktigt bra:)

Jag sa ju att jag skulle köra en vecka och det kommer jag klara. Efter att ha stått still ett bra tag i vikt med lchf har jag när jag vägde mig i morse gått ner 2,5 kg på 3 dagar:) känns kanon faktiskt och nu är jag under inskrivningsvikten jag hade vid graviditeten - alla graviditetskilon (16kg) är borta (och lite till :)

De första 2 dagarna var busenkla, tredje dagen vaknade jag med grymt illamående (kan varit kroppen som reagerat på allt fett) men det gick över efter jag fått i mig lite mat. På em åkte vi till nkpg och såklart glömde jag äta innan (ehh? Hade inte hänt innan jag börjat med lchf) så när jag lämnat av B fick jag åka till mcd och köpa 3 burgare (de små) och äta. Beställde självklart utan ketchup o senap. Åt sedan köttet och B fick senare äta brödet och gurkan;) det är inte mycket kött i de små burgarna men med 3 st blev jag lite mätt iaf, feta är de dock;)

Idag har det gått bra, läste om tipset att ha äggmjölk med kakao ist för kanel = gott.
Känns helt knäppt att jag finner vanligt kranvatten jättesött, trodde det var saft B hade hällt upp men nix, det var vatten - så knäpp kroppen kan bli.

Idag har jag haft Malin & Maria på besök, trevligt :) Mimmi sov dock en stor del av tiden men lite lek blev det iaf;)

Vi kämpar och kämpar med att ge mirjam flaska - men hon ratar allt tyvärr:( Nu på kvällen så tog jag och försökte ge henne på sked istället. Det gick bättre faktiskt, tror dock inte många ml hamnade i magen för ersättning är blaskigt och hon spottade ut det mesta, men hon skrek inte när jag försökte ge utan öppnade villigt munnen (tror hon tyckte skeden var lite spännande). Känns dock inte så hållbart att ge med sked i syfte för att mätta utan det får väl bli mer att vänja henne vid skeden och att bli matad nu inför smakisar och så..
Kanske blir det så att vi får ge henne gröt om hon fortsätter att vägra flaska men accepterar sked..

Vi får se hur det blir, nästa vecka blir hon 5 månader (galet) så är väl inte katastrof att börja med lite fast mat även om det inte är vad vi vill eg, dock måste vi (och hon) få sova om nätterna och är det så att bröstmjölken inte mättar så får man ta till något annat! Den är ju oftare mindre fet på kvällarna (och mest fet på morgonen) så kanske är det därför hon sover så illa och vill äta 1 gång/timmen på kvällarna?

Det är dags för 5-mån vaccination på tisdag nästa vecka så då får vi se hur hon står med vikten med, börjar det plana ut mer (hon hade gått upp ca 500g mellan 3 och 4 mån så har halkat ner 1/2 kurva redan) så får vi väl börja så smått med annat (om lilla magen vill)
Ska försöka ta reda på vad som är det mildaste att börja med..

Det blir inte alltid som man tänkt men förhoppningsvis blir det bra ändå! Jag har helammat nu i snart 5 månader vilket jag är så glad över att jag kunnat - men nu börjar sömnbristen ta ut sin rätt. Kommer i vilket fall fortsätta amma ett bra tag till och bröstmjölk kommer vara huvudfödan men ett kvällsmål kanske byts ut till att börja med..

Jag har som MEST varit ifrån Mirjam i 1,5 h sedan hon föddes (har hänt 2 ggr) ena gången var hon bara 1 v gammal (åkte till bb o hämtade bröstpump) då gick det bra, andra gången var jag och handlade med mamma - det gick inte bra - då hade hon skrikigt konstant under den tiden.. (B var hemma med henne båda gångerna) annars har jag varit från henne 5-15 min några ggr, that's it!

Det har inte blivit bättre med tiden precis.. Nu kan jag knappt gå på toa eller duscha medan B har henne, så fort hon kommer på att jag inte är inom synhåll blir hon jätteledsen :( (på morgonen går det lite bättre, främst em/kväll/natt som inte funkar alls)

Så detta är ännu en anledning att vi funderar på att börja med annan mat lite smått - då kan B ge henne och bli mer delaktig och jag kan komma ifrån lite..

Usch vad svårt detta är:(


En bildbomb (i en röra som alltid när de läggs upp via telefonen)

1 kommentar:

  1. Har ni testat olika nappar till nappflaskorna? Vår tjej tycker bäst om den mer "flata" varianten från MAM - äter inte från de som är runda... Konstigt det där :)

    SvaraRadera