lördag 22 september 2012

Ett dygn i mimmis liv - matvanor

Mimmis matschema 21/9-12 och ett dygn framåt.

06:00 - ammas, går sedan upp med pappa och leker lite

7:30 - får några skedar gröt av pappa - spottar ut det mesta

9:30 - ammas

12:30 - ammas, slumrar till i ca 10 min, leker sedan med mamma och läser bok

14:10 - ammas. Sitter sedan i bumbon och tittar på när mamma lagar mat. Leker lite i gåstolen med.

15:00 - smakar på lite broccoli i babyfeedern. Får inte i sig nått att tala om utan suger mest på det, verkar gilla smaken iaf.

15:30 - ammas

16:30-17:00 - sover i mammas famn

17:40 - ammas

19:00 - 1/3 burk risgröt med grönsaker (äter kanske hälften av det jag värmt upp) samt några skedar katrinplommonpure för magen.

19:50 - ammas, somnar vid bröstet

20:30 - vaknar till och vill äta igen. Ammas.

23:00 flyttas till sängen då mamma ska sova, vaknar då till och vill äta - ammas.

02:00 - ammas

05:00 - ammas. Vaknar till men lyckas somna om.

06:30 - ammas och tar sedan morgon.


Hmm. Ja, det blir en hel del ammande..

Det blir 11 amningar på ett dygn, det är nästan varannan timme när jag slår ut det på ett dygn, sedan får hon då dessutom smaka annan mat 2-3 ggr/dag..

Nu var jag ju hemma hela dagen igår så då blir det ju lätt nån mer amning men även när vi är borta och gör annat så ammas hon garanterat ändå 9-10 ggr/dygn.

Det är väldigt mycket för en 5 månaders bebis! Inte konstigt att det känns som jag har henne klistrad vid bröstet... Det är ju precis det jag har!

Vet faktiskt inte hur jag ska kunna minska på amningarna när hon vägrar ersättning och inte är förtjust i gröt.









3 kommentarer:

  1. Är det ungefär likadant andra dagar? Det kändes ganska ofta. Tycker också att vår lilla dam äter ganska ofta, ca varje 2,5-3 timme, hon slumrar/somnar också efter nästan varje amning... Har ni provat försöka dra ut på tiden mellan matningarna så att hon äter "mer ordentligt"? Det funkar inte för oss, men kanske värt att försöka med någon mellis av någåt slag.
    Hon sover inte mer på dagarna förresten..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, när vi är hemma ser det ut såhär. är vi iväg kan det bli något glesare under dagen men då blir det tätare på kvällen istället. Nu var jag inte så pigg igår så vi var inte ens ute på en vagnspromenad som vi annars alltid är men då äter hon innan vi går och sedan när vi kommer hem.

      Jo, vi försöker avleda men då det bara är jag som är hemma större delen av dagarna samt kvällar till minst midnatt så är det inte så lätt att avleda, brösten sitter ju fast på mig och mimmi vet precis vart maten finns.. Får hon inte mat direkt blir det vrål och gråt.. Hon vill inte ha gröt/ersättning, har provat lite med grönsaker o så men det är inte mycket hon får i sig.

      Vill inte neka henne att äta heller, senaste vägningen på BVC visade ju att hon behöver äta mycket/ofta.

      Hon är inte mycket för att sova tyvärr. Fast hon kan ha enstaka dagar då hon sover massor, annars blir det mest en kvart här och där just efter amning. Blir inte så mycket gjort för mig här hemma.

      Radera
  2. Ja, det är inte alltid så lätt med de små liven... Det är tur att de är små så kort stund att man förmodligen kommer glömma det lite jobbiga såsom matning ofta (och dygnet runt) samt lite sömn... Men det är också tråkigt att tiden går så fort, jag vill att vår Sofie alltid ska vara så här liten (4,5 månad)...
    Vår tjej sover inte heller så långa stunder, ca 30-60 min 4-5 ggr/dag... Nu har hon sovit oroligt på nätterna senaste 3 veckorna också, så hoppas det vänder snart..!

    SvaraRadera