tisdag 11 september 2012

BVC 5 månader

Idag var det dags för bvc igen, och denna gång 5 mån vaccinationen.

Vi pratade först lite angående Mirjams ät- och sovvanor och jag berättade att vi börjat lite smått med gröt då hon inte verkar bli mätt på kvällarna. Hon sa att eftersom Mirjam inte vill ta flaskan (jag berättade att vi provat många sorter..) så är det bättre att vi ger gröt om hon blir lugn av det och tycker om det. Troligtvis förstår hon helt enkelt inte meningen med att suga på en nappflaska när hon kan få bröstet - då är det lättare med sked för det är en helt annan grej. Så hon tyckte att jag kunde fortsätta med gröten men erbjuda ersättning på flaska då och då - precis det jag tänkt göra =)

Sedan så fick vi info om att Mirjam erbjuds tuberkulos-vaccination nu vid 6 månader då hon har en utländsk förälder. Hon får ju redan hepatit-vaccinationen av samma orsak så nu blir det 2 extra utanför det vanliga vaccinationsprogrammet.

Vi valde att tacka ja till den vaccinationen också. Det är svårt det där, förr fick ju alla barn tuberkulos-vaccin, sedan togs det bort (jag fick det inte som liten men fick det nu som vuxen genom min utbildning) men nu börjar det komma tillbaka mer och mer, i vissa landsting erbjuds även barn som har 2 svenska föräldrar det med..

Den vaccinationen kan däremot ge lite mer biverkningar, dels att man kan få lite influensa-känsla efteråt, men sedan kan man ju få ont i armen och området där man fått sprutan blir som en bubbla som sedan spricker = sår och var. Eftersom jag fått det i vuxen ålder så vet jag att det inte är en jätterolig vaccination men är ändå glad att jag har fått den. Jag fick inte jättemycket biverkningar heller så hoppas hon slipper allt för mycket obehag. Viktigt att tänka på var dock att vi inte får bada henne när det är ett sår, så då får vi strunta i babysimmet.


Först var det vägning och mätning som gällde.
Vikt: 7420g
Längd: 65,5cm
Hf: 43 cm

Hon har gått upp 390g på en månad och det var ok men lite i underkant så troligtvis vill hon ha lite mer mat.. Men, visst växer hon så det är absolut ingen fara, hon har blivit 1,5 cm längre och det är längden som är viktigast ;)

Sedan var det dags för det där jobbiga.. Tur att hon var ovetande om vad som skulle hända iaf, jobbigare för B och mig. Sköterskan frågade mig hur jag ville att de skulle göra, så det blev så att hon kallade in den andra sköterskan så gav de samtidigt varsin spruta medan Mirjam satt i mitt knä och B försökte avleda henne med en leksak.

Ja, ledsen blev hon, men när hon fick gosa med mamma och pappa ett par minuter så var hon glad igen och hon skrattade mot sköterskorna innan vi gick, så tycker det gick jättebra faktiskt. Hoppas hon slipper feber och ont nu i kväll..

Vet att bvc ger komplimanger till alla barn men det är så härligt att höra ändå, de ser ju lite annat än bara att man har ett gulligt barn. De tyckte hon var väldigt stadig och med hela tiden. Hon älskar verkligen uppmärksamhet och skrattar och sjunger. Riktigt charmig är hon och inte rädd ett dugg;)

Vi får alltid beröm för hennes fina hy, men jag kan verkligen inte ta åt mig där för 5 öre, för vi smörjer aldrig in henne, använder inga produkter alls förutom då hon vill ha lite bubblor i badvattnet (barnängen baby, eller sebamed bubblebath), den förstnämnda har vi även i håret om det skulle behövas någon gång. Ingen olja eller salva behövs - jätteskönt. Kanske nått kommer behövas i vinter nu om huden blir torr men det får vi se, tror inte på att smörja massor i förebyggande syfte, behövs det så tar vi det då.

Nu ligger hon i sängen och sover, vi får se hur kvällen blir.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar