lördag 8 oktober 2011

Vad händer annars då?

De senaste veckorna har jag inte hunnit tänka så mycket på graviditeten. Jag har haft fullt upp med att flytta från vår stora lägenhet (82m2) i stan till ett litet hus (64m2) på landet. Allt gick bra och vi fick fin hjälp av familj och vänner. Så mycket att tänka på när man bor i hus och har stor trädgård, men mysigt är det:)

Helgen efter flytten var det dags för hundgårdsbygge. Då vi har 2 hundar och bor en bit utanför stan (2,5mil) så insåg vi snabbt att vi behövde en hundgård där de kunde vara på dagarna när vi inte var hemma. Hundgården är på ca 60m2 och hundarna har möjlighet att gå in i ett uthus för att få skydd mot regn och vind.

Några dagar innan flytten var jag och min sambo kallade till migrationsverket för intervju om vår relation. Jag hade målat upp värsta scenariot men inser nu att jag trodde vi skulle behöva genomgå samma utredning som dem som kommer direkt från ett annat land måste genomgå. Den stora utredningen gjorde B redan i USA innan han kom till Sverige. Att få utökat från tillfälligt uppehållstillstånd till permanent uppehållstillstånd var inte alls några problem. De bara kollade så våra svar på deras frågor matchade varandra och sedan var det bara att ta kort och skriva på papper.

Känns väldigt skönt att få detta gjort och slippa oroas över att B inte skulle få stanna i Sverige. Nu får han vara här för alltid och om 2 år kan han ansöka om Svenskt medborgarskap:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar