söndag 16 oktober 2011

Ullaredsresan

02:00 ringde klockan på lördagsmorgonen (eller natt var det ju) B hjälpte mig som vanligt och gav mig frukost i sängen innan jag steg upp (blev rekommenderade att göra så för att minska illamåendet) Han värmde upp bilen åt mig medan jag klädde på mig, det var ett par minus ute så jag tog tjockaste vinterjackan och vantar:) Åkte kring halv 3 och tog det väldigt lugnt in till stan. Hittade som tur var en parkeringsplats i anslutning till bussarna, var lite rädd att det inte skulle finnas plats (var ju ändå fredagskväll/lördagsnatt) men det löste sig. Bussen kom ca 3.40 och jag fick en bra plats näst längst fram så jag såg vägen ordentligt. Gravid+åksjuk = ingen bra kombo.

Det hämtades upp folk i Norsholm, Linköping och Jönköping. Efter Jönköping började det bli väldigt dimmigt. Chauffören kunde inte se mer än några meter framför sig så vi fick åka i snigelfart. Det gjorde att hans tidkort gick ut och han var tvungen att vila (en chaufför får inte köra mer än x antal timmar åt gången utan rast), då var vi mindre än 10 min från Ullared, så det var lite tråkigt men inget att göra något åt.

Runt kl 9 var vi framme och syrran mötte upp mig. Nu var det dags att shoppa! Naturligtvis var vi inte ensamma, men det hade vi inte räknat med heller.

Vi handlade på till ca 12, sedan tog vi lunchpaus på cafeet på plan 3. Är väldigt imponerad över hur de löst problemet med alla vagnar. På plan 2 finns en vagns parkering, sedan åker man upp en våning till och äter. Jättesmidigt att slippa hålla koll på vagnen utan man kan äta antingen i restaurangen som serverar samma typ av mat som Ikea (lika billigt med) eller så kan man fika/ta smörgås på cafeet. Även där var det billigt, vi köpte baguetter med skagen/laxröra.

Sedan tog vi vagnarna och åkte ner igen. Mot slutet var vi väldigt trötta, vi ställde vagnarna där plats fanns och sprang runt istället med en korg. Ibland var dock vagnarna på ett helt annat ställe än där man ställt dem, tur att jag hade ett lätt nummer (0666) hehe.

Runt 15.00 ställde vi oss i kö, vi råkade naturligtvis ta den långa kassan, så när de som stod bredvid oss betalade hade vi halva kön kvar före oss ( de som varit på Ullared fattar vad jag menar) Vi fick stå ca 1,5 h i kö. Jag packade ner allt i en enorm gul kasse som jag köpte där. Det var vad bussbolaget rekommenderat oss att göra för att slippa småkassar överallt, väldigt smidigt.

Vi lade in sakerna i syrrans bil så länge då bussen inte öppnade före 17.30. Sedan gick vi runt lite i de andra butikerna och åt lite mat. Jag hittade ett par fina vinterstövlar på sko-outleten.

17.30 packade vi in i bussen och jag sa hej då till Syrran som åkte hem till gbg igen. Sedan fick vi vänta, vänta och vänta.. Några hade naturligtvis "fastnat" i kassorna och kom inte till bussen fören 19.15. Riktigt dålig stil tycker jag, man måste ha lite framförhållning och ser man att köerna är långa så kan man inte tro att det ska ta 10min att komma ut. Så 1h och 45 min senare kom vi äntligen iväg. Bussen var i Norrköping lite innan midnatt och jag kom hem kring 00:30.

Det blev verkligen en heldag men roligt hade jag. Resan gick bra även om jag mådde lite småilla då och då samt att magen sa ifrån ett par ggr och då fick jag sätta mig en stund. Tycker det var perfekt tid att åka nu, de som går omkring där höggravida är galna, och de som går med en spädis är ännu värre. Det funkar inte när det är så mycket folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar