lördag 22 oktober 2011

Bakåtlutad livmoder

När jag var gravid första gången gjorde jag en gyn-undersökning hos min barnmorska. Hon ville känna efter så att livmodern var så pass stor som den borde vara i den veckan (var i vecka 9 eller 10 då tror jag) Då kom det fram att jag har bakåtlutad (retroverted) livmoder. 

Som man kan se på bilden betyder det att när fostret växer trycker det till en början mer mot ryggraden än framåt (bild 3 är en "normal" livmoder och bild 1 är en framåtlutad livmoder) Livmoderns position i tidig graviditet påverkar inte graviditeten men det kan vara svårt för barnmorskan att känna storleken på livmodern.
En annan sak vi märkte var när vi gjorde vårt första ultraljud (v10) var att det var lite svårare att se bebisen eftersom mina tarmar låg lite framför och skuggade bilden. Vid andra ultraljudet (v13) var det däremot inget som skuggade utan man såg allt jättebra.

Sedan går åsikterna isär, vissa menar att man får mindre/senare mage om den är bakåtlutad, men det verkar vara lika många bekräftade som dementerade svar där.. Samma sak med sparkar, vissa känner tiidigt andra mycket senare. Tror inte det avgör speciellt faktiskt, moderkakans position är nog mer av betydelse där. 

Jag vet ju inte hur pass bakåtlutad den är men det ar svårare att känna den iaf, det har 2 barnmorskor och 2 gynekologer sagt..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar