måndag 12 november 2012

Systuga

Har inte uppdaterat på en vecka ser jag. Tiden går fort.

I fredags var jag i vimmerby igen och träffade mamma+småsyskon samt äldsta systern J och dottern S. Hon hade med sig vagnen så jag fick med den hem =)

På lördagen satte jag igång med att sy, nya vagnen hade ingen åkpåse så jag bestämde mig för att sy en själv. Fick låna mammas symaskin med så ja slapp sy för hand iaf;)

Jag hade inget mönster att utgå ifrån utan fick använda ögonmått och höfta lite, hehe.
Åkpåsen syddes med 3 lager - yttertyg som tål vind, vadd till stoppning samt en "ull"fleece till innertyg. = Varmt och mysigt. Jag köpte inget material utan återanvände det som fanns här hemma. En jacka, ett täcke och en filt använde jag mig av.

Det var inte lätt att sy genom alla material då det blev väldigt tjockt, speciellt pilligt när dragkedjan skulle på och när jag skulle fixa hålen till vagnens 5-punktsbälte, men, det gick =)

Mirjam gillar den jättemycket och vi har nu gått ut 2 kvällar i rad (runt 2-4 plusgrader) och då räcker det att hon har vanliga byxor inne i påsen, det är varmt och gott ändå;) Däremot har hon jacka och mössa eftersom hon inte alltid vill vara nerbäddad utan kunna sticka ut armarna.

Dagens projekt blev att sy en "parent console". De som har en babyjogger city mini vet att man inte får hänga en skötväska på styret eftersom vagnen är för lätt och riskerar att ramla bakåt om barnet reser sig. Däremot får man ha en liten väska där man kan ha lite mindre saker i. Dessa kostar 300-400 kr så jag ville se om jag kunde göra en själv.

Det blev helt ok, visst, jag gjorde ingen "cooler"-del eller hållare för en läskburk men däremot 2 fack samt en liten ficka med blixtlås inuti för små saker, typ en napp eller så.

I stora facket kan jag ha några blöjor och våtservetter, kanske en nappflaska och lite majskrokar. I lilla facket passar det att ha mobil och nycklar mm.

För att göra denna slaktade jag en gammal trasig väska samt en bit kartong. Jag klädde alla sidor, botten och topp med kartong och 2 lager tyg -så det blev hållbart och stadigt. En dragkedja runt samt kardborre att sätta fast den med på vagnen =)


Brandon har tagit hand om mimmi själv dessa dagar så jag kunnat sy i fred, (han har bara gett henne till mig vid amning) annars hade det inte gått.

Syster V tog kort på Mimmi inför ett "projekt" i skolan =)















Min fina fina dotter

















Och så lägger vi upp lite annat med:


När vi fick höra att kusin Stella minsann borstade "tänderna" trots att hon inte hade tänder än så bestämde vi oss för att låta mimmi också börja.

Först titta på mamma..
..Aha!



 Lilla Stella.
Stella och mormor

Mirjam somnade hos moster Victoria
 Myspys


Gurka tycker både Stella och Mirjam om (även de fyrfota vännerna under bordet)
Åkpåsen som jag sytt
Passade bra med bebis i;)
Mirjam var så nöjd så
Pappadag
Min man, han kan;)
Brandon tog Mirjam och Ronja på en långpromenad så jag fick sy ostört;)
Snuttan somnade, åh så skönt det ser ut.
Riktigt stor suflett är det på vagnen
Fast man behöver inte ha hela uppfälld såklart
Min "parent console" som jag sydde idag.
Riktigt pilligt att få dit dragkedjan runt om, men skam den som ger sig!!
 Passade jättebra. Tycker om att jag gjorde den så "hård" för då hänger den inte och man kan lägga fler grejer i utan att det blir stökigt.

Bra att den är fastsatt med kardborre, då är det bara att ta av den när man inte vill ha den, eller kanske sätta den på en annan vagn..
I stora facket ligger blöja och våtservetter. På långsidan är en ficka med dragkedja där småsaker kan förvaras. 
Fickan öppen..
Mår som en prinsessa. Hon somnade på 2 minuter under kvällens promenad;)

1 kommentar:

  1. Gud vad duktig du är på att sy!:) jätte fint!:)
    /Frida

    SvaraRadera