lördag 24 november 2012

Hår överallt!!!

Nu kommer ett klagoinlägg;)

För ett par dagar sedan började jag märka att det var väldigt mycket hundhår på golven hemma och mirjam hade helt fullt på kläderna..och jag hade inte glömt att dammsuga. Ronja fäller i vanliga fall 2ggr/år (januari & juli) men nu kom ännu en fällperiod.

Det går inte att missa för hon byter ut typ hela pälsuppsättningen och det är MYCKET päls på en 40-45 kg långhårig schäfer/bordercollie på 75cm i mankhöjd. Hon har båda rasernas pälstyper och släpper därför extra mycket päls.

Först släpper underullen och sedan när det nya kommer släpper täckhåren. Det kan bli en lång period av fällande hår..

Jag gör inget annat än att dammsuga men det syns inte:/

Nu i morse fick jag nog, efter att ha borstat bort ännu en kasse med hundhår lyfte jag i henne i badkaret (hon är lite rädd och vill inte hoppa i själv, klunsen) sedan tvättade jag hela pälsen förutom huvudet. Detta görs 2 ggr och en hel flaska schampo går åt. Mycket hår släppte och lade sig som ett tjockt täcke i badkaret men det syns knappt på hunden..

När hon frotterats fick hon gå ut och skaka av sig - badrummet var inte roligt efteråt kan jag meddela. Tur att det bara är att skölja av, men får nog rensa avlopp sedan, det blir säkert stopp nu av allt hår.

Kanske att ni förstår nu varför vi inte låter hunden vara i vårt & mimmis sovrum eller låter henne ligga i soffan..

Funderar på att raka av all päls utom på huvudet och låta henne ha ett hundtäcke istället när vi är ute. Känns lite taskigt och hon skulle bli grymt ful (stor & spinkig) men det börjar bli ohållbart detta. Hon fäller mer och mer för varje år. Trodde pälskvaliten skulle bli sämre när de blir äldre men det har jag då rakt inte märkt av, snarare tvärt om.

Vi får se hur jag gör, känns så trist bara, hoppas verkligen fällandet är över till 3dje advent för då kommer hela familjen hit med resp och firar jul, då blir vi 10-11 vuxna, 2 barn och 4 hundar som är hos oss samtidigt och det känns inte som någon höjdare om hon fäller massor då:/

Imorn får vi gäster på middag så vi får se hur vi löser detta. Eftersom det kommer 3 små barn så känns det inte optimalt att ha henne i v-rummet. Kanske kan vi flytta ut matbordet till v-rummet så får hon vara i köket, då kan hon få vara ifred med.


Mm, nu har jag klagat färdigt. Självfallet är det inget jätteproblem, det är ju jag som valt att ha hund och jag älskar henne såklart ändå men mycket extrajobb blir det och irriterande är det, som ni förstår;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar