torsdag 22 november 2012

Slutat amma

Nu har det gått 2,5 dygn sedan sista amningen. Hon ammades den 20 nov kl 04:30 och sedan var det stopp. Kan tillägga att hon under den amningen bara låg ner 2 minuter, sedan satt hon och lutade sig över mig (låg i sängen) och ammades - så det kändes verkligen som ett tecken på att det räckte nu, hon behöver inte ammas längre. 7 mån och 1 vecka precis.

Det har gått bra att sluta rakt av, från 3-4 amningar per dag till 0. Mina bröst har kanske inte tyckt det varit lika ok.. De är väldigt ömma men inga knölar i alla fall. Nu får de gärna gå tillbaka till en mer behaglig storlek (äh vem försöker jag lura, jag har inte haft en behaglig storlek på brösten sedan i sexan..;) men lite mindre får de gärna bli.

Nu i kväll ville Mimmi ha bröstet, lite ledsen blev hon och hon drog en hel del i linnet men tillslut dög ändå nappen om hon fick hålla en hand på mitt bröst, vilket hon såklart får, så kunde hon somna sedan.

Idag har matningen sett ut såhär:
05 - Nan2
08 - gröt (vi ger oss icke!)
11 - äggröra
13 - Nan2
16 - i portion barnmat+frukt
18 - 1/2 port Nan2
20:30 - välling

Hon har alltså fått ersättning 210 ml 2 ggr och drygt 100ml en gång, hon dricker inte riktigt upp allt, runt 180-190 får hon oftast i sig, har hänt att hon svept allt så vi blandar inte mindre. Samma sak med vällingen.

Detta med att börja med ersättning har gett andra mindre trevliga följder.. Fyyy vad det luktar om bajset, och ofta med.. Aja, det får man ta;)

Nu ska jag försöka lägga mig, Mirjam har vaknat med mardrömmar 3 gånger redan så vi får se hur det blir i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar