måndag 19 november 2012

Ett litet risgryn och avsluta amningen

Idag tittade äntligen en tand fram i munnen på Mimmi, vi hade igår kväll misstänkt att det verkligen var dags nu (hur många gånger har jag inte trott det??) då vi såg att det var som en blåsa över tanden. På morgonen såg vi en liten vit prick och senare på dagen kom hela toppen av tanden fram - ett litet risgryn, det är den högra nedre framtanden som kikat upp:)
Den andra verkar oxå vara på g:)

Jag har nu bestämt mig för att försöka sluta amma. Mirjam är inte särskilt intresserad längre, hon suger nån minut bara, sedan släpper hon och börjar pilla istället. Synar vart maten kommer ifrån noga och drar i bröstvårtan - gör väldigt ont kan jag meddela.. Dessutom har hon bitit mig rejält ett par ggr så jag fått blåmärken - känner därför att det är dags att sluta, hon är nu 7 mån och 1 vecka så tycker att det känns ok även om tanken var att amma lite längre från början. På nätterna går amningen ff bra, dock tror jag inte hon behöver äta då, hon är mest bara tuttig, nu när dessutom tänderna tittat upp tycker jag det är onödigt att hon äter nattetid efter tandborstning..

Kommer försöka avsluta snabbt nu de kommande dagarna, om det går.. Eftersom hon inte äter sig mätt på vanlig mat än så kommer hon få nan2 att ersätta amningarna med. Tänker mig nått sånt här:
04: om hon vaknar - en flaska Nan
07: gröt/välling (hon vill ff inte ha gröt men ibland envisas vi)
10: antingen Nan eller lättare mellis
12-13: burkmat
15-16: burkmat/lättare mat
19: välling
21: Nan (om hon är vaken)

Alltså får hon Nan där jag i vanliga fall brukar amma. Hon kanske inte alls behöver så mkt ersättning, de blir ju mer mätta på den än bröstmjölk. Vi får se hur det går. I natt sover B & Mirjam i annat rum. Svårast blir imorn kväll när jag är själv med henne. Hoppas det går bra ändå, det "värsta" som kan hända är väl att jag får fortsätta amma ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar