söndag 10 juni 2012

Utveckling

Trots att Mimmi inte gör mycket mer än att skrika/äta/sova så märks det stor skillnad nu i utvecklingen mot hur det var bara för en vecka sedan.

Hon "pratar" massor, gurglar hela tiden, har full koll på vart vi befinner oss.

Hon vill ha ögonkontakt jämt (har hänt flera ggr att jag hållit på med iphonen när jag trott att hon somnat men när jag kollat till henne så ligger hon och tittar på mig.

Hon har börjat bli väldigt intresserad av leksaker, tittar och vill gärna sträcka sig efter dem.

Nacken börjar bli riktigt stadig nu, kan hålla henne i kroppen utan att behöva stödja upp nacken (oftast)

Hon har hittat sina händer, och dessvärre även tummen... Vi som gått all in för napp sedan dag 3. Idag satt hon och sög på händerna och så vips var tummen i munnen och hon började suga på den. Jag tog ut den o stoppade in nappen - hon spottade ut den och körde in tummen igen.. ÅHH, jag visste det, envisa unge;)

Ny grej är även att hon ska hålla handen ( vårt finger) när hon ska sova, gäller även när hon ammas, (japp, hon sover redan i sjalen men det räcker inte tydligen) så trots sjal har man bara 1 hand fri, har man tur kan man lirka ur fingret när hon somnat men oftast vaknar hon direkt och man får börja om ( vi låter som värsta mesföräldrar men när man har ett barn som skriker 24/7 men blir lugn av något så låter man det vara så, det är värt att sitta/ligga/stå/gå obekvämt om det betyder att man får vila öronen 5 min..)

Hon drar i mitt hår.. Största nackdelen med att ha långt hår. Hon har även lyckats greppa tag i mina glasögon och slängt dem all världens väg ( då när hon haft ont och fått panik, då greppar hon tag i allt hon kan nå).

Tungan, den är ofta utanför munnen, och dreglar gör hon mycket mer nu..(vill INTE ha tänder på många månader än.. Då blir det inte kul att amma)

Så visst utvecklas hon även om det ibland inte känns så när hon bara är ledsen jämt.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker hon är lik sin pappa =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp, finns mycket likheter där, men kollar man på babybilder på mig finns stora likheter kring kinder, mun och haka, får nöja mig med det;)

      Radera