onsdag 12 december 2012

Kalkonmiddag & ny omgång barnmat

Idag var vi och handlade i princip allt till kalkonmiddagen vi ska göra på lördag när familjen kommer hit:) efteråt åt vi frukost på Ikea, Mimmi sov hela vistelsen (både i mataffären & inne på Ikea) men det var inte så konstigt då hon hållit oss vakna i natt igen.

Till middagen,
Det är lite svårt att beräkna till 11 pers men hittade någon sida där man gick ungefär vad som kan tänkas gå åt per person. Det går inte att fråga min man, för han tar alltid i från tårna och så sitter man med rester i en vecka sedan;)

För 10-15 pers beräknades det behövas en kalkon på 4-6 kg, vi är som sagt 11 som äter och kalkonen vi köpte är på knappt 6 kg, så det blir bra:)

Sötpotatis & brysselkål har vi köpt mycket av så nu får de äta! Fast det brukar inte vara nått problem hos oss;)

Vi gör en lite annorlunda "stuffing" denna gång, inte bröd & svamp utan det blir mer av en bacon-variant. Så har vi bröd vid sidan av för dem som vill istället.

"Gravy" gör vi från skyn + lite annat vi stoppat i kalkonen samt hals, stjärt & levern.

Det jag glömde köpa var tranbär.. Får se om jag får tag på det någon annan stans, annars får det bli svarta vinbär - det funkar oxå.

På söndagen blir det julmat, knytis i år:)

Ska bli jättekul att ha stora familjen här i helgen:) På julafton blir det bara vi & mina småsystrar, skönt det med:)

Nyår vet jag inget alls om än, vi får se helt enkelt!
-----------------------------------

Till dagens projekt då! Ny omgång barnmat. Jag skulle lagat för en vecka sedan men då magsjuka & feber avlöst varandra så har det fått vänta. Mirjam som gjort slut på mitt lager barnmat fick äta köpe-barnmat, tror inte hon led av det direkt;)

Nu blir ju gullungen 8 mån imorn (jisses) så det är dags för större bitar! Hon fick prova barnmaten från nestlé som är från 8 mån och det var ganska stora bitar i faktiskt, speciellt köttbullarna. Som hon tuggade, en del hamnade i kinderna men tillslut så;) gott var det iaf, skönt, inte alltid det är så lätt att gå från slät puré till mat med bitar.

Idag blev det 3 olika maträtter + frikadeller.

• Korvstroganoff & makaroner
• Lätta grytan
• kycklinggryta med potatis

De 2 första är recept från en bok jag fått från BVC, den sista är rent hittepå;)

Inget är mixat denna gång utan jag har skurit allt i små bitar - nu ska hon minsann få tugga;) skulle hon inte vilja ha så stora bitar får man väl mixa i efter hand.

Lärde mig en sak senast jag var på öppna förskolan i Ryd då vi hade matlagning till de små. Jag har ju alltid i smör/olja direkt när jag lagar maten - det ska man tydligen inte eftersom hållbarheten blir kortare. Inget jag tänkt på innan. Nu har jag aldrig sparat maten i frysen så länge att det blivit ett problem men inför denna ggn skippade jag smöret så får hon det vid upptining istället.

I korvstroganoff-grytan hade jag falukorv, lök, tomatpure, grädde & färska kryddor. Det fick puttra i min jutgärnsgryta för att tillföra extra järn :) kokta makaroner blandades sedan i innan jag hällde upp i burkar. Tänkte servera med majs/ärtor som hon kan få pilla med själv.

Lilla grytan bestod av lök, tomater, tomatpure, kålrot, färska kryddor & nötkött. Kokade i en oändlighet men tyckte nog att kålroten ff var liite hård så vi får se vad hon tycker - annars mixar jag det istället.

Kycklinggrytan - först tog jag 2 kycklinglår & kokade med lite hönsbuljong och koriander lääänge. När köttet släppte från benet tog jag upp det och tog av skinnet, pillade bort brosk & ben och skar ner det i små bitar. Blandade sedan kycklingen med kokt potatis i bitar i en kastrull. I med kokt riven morot & grädde. Lite kryddor och sedan låta det koka ihop:)

Sist gjorde jag frikadellerna - nötfärs, kokt potatis, mjölk & potstismjöl. Blanda till en smet och rulla små små bollar. Sedan tog jag buljongen som blev efter kycklingen och kokade upp den för att sedan låta frikadellerna sjuda där i (tips från BVC).

Måste säga att jag tycker de blev sådär, lite för mkt "gelé"- konsistens från potatismjölet. Mirjam älskade dem dock så låt gå för det då - det är ju hon som ska äta dem;) lätta att tugga är de iaf:)

1 kommentar:

  1. Hej. Har kikat in här ibland efter att jag hittade adressen på familjeliv... Såg att du, liksom jag, fått problem med att lägga upp bilder. Om du inte vill byta blogg kan du göra som jag gjorde - skapa en ny mailadress och bjud in den adressen som administratör på bloggen (görs under inställningar) Loggar man sen in med den nya adressen går det fin-fint att lägga upp bilder :)

    SvaraRadera