fredag 21 december 2012

Frisk och härjar hela natten lång

Skönt att Mimmi mår bättre, det var lite tufft där ett tag när hon hade så hög feber. Igår firade vi  5 år tillsammans men tog det mest lugnt, hade inte mycket ork till annat, ändå mysigt att bara vara hemma och umgås hela familjen.

Mirjam är inte rolig på nätterna, fy alltså. Nog för att hon alltid sovit illa men de senaste 3 nätterna tar priset. Hon somnar som vanligt mellan 20-21, okej, när jag/vi lagt oss dröjer det inte länge innan hon börjar låta, skitledsen. Bara att ta in henne till oss. Har vi tur somnar hon om men efter bara några minuter börjar hon röra på sig (i sömnen alltså) hon kastar sig åt olika håll, sätter sig upp, bakåt med huvudet, slänger sig på oss, kryper iväg osv osv. Vi lägger henne till rätta om och om igen (hon vaknar inte) men en minut senare så är hon igång igen.  Håller vi fast henne börjar hon gallskrika och det slutar med att vi måste väcka henne för att hon ska bli lugn igen.

Vad är detta???? Det är ju inte klokt, vi kan inte sova och hon får ingen bra sömn alls. Vet att det händer mycket i kroppen och i huvudet på en 8 månaders men att de håller på såhär har jag aldrig läst/hört om innan.

Att lägga tillbaka henne i sin säng har vi också provat - hon reser sig i sängen och skriker utan att vara vaken...

Ska vi aldrig få sova? Vi har väl totalt under 8 månader haft ca 10 okej nätter, sedan har de gått från sådär till katastrof.. Vi försöker sova i skift/ta varannan natt men den andre vaknar alltid ändå, hon är ju inte direkt tyst vår lilla dam. Funderar på att ta in en säng i hennes rum och sova på den tillsammans med henne. Det är inget vi direkt vill men såhär kan vi inte ha det.

Kl 04 är nu ALLTID morgon, spelar ingen roll vad vi gör, ibland får hon mat, ibland inte, oftast vill hon inte ha, inte vatten heller. På dagarna är det minimalt med sömn som vanligt..Maken till energi har jag aldrig hört talas om..

Detta leder till att vi går omkring med konstant sömnbrist. Att B ens orkar jobba fattar jag inte. Jag orkar inte ta tag i saker som jag borde (skolan). Tanken var ju att jag skulle gå upp tidigt på mornarna och plugga/fixa med alla papper osv men det går verkligen inte nu. Det enda som gör att jag orkar alls på dagarna är att jag får ett par timmar på morgonen när B går upp med Mirjam.

Åh, älskade unge, du driver oss till vansinne!



2 kommentarer:

  1. Jag lider med er och vet hur det är med en tjej som inte vill sova på nätterna... Vår tjej tycker också att det är morgon kl 04 och har lite samma oroliga sömn som Mirjam framåt småtimmarna innan hon vaknar. Vet inte vad det beror på men det är väl så att de lär sig mycket nu, sen är väl er dotter ganska tidig med rörelserna så det kan ju vara extra mycket att bearbeta... Hoppas att ni får sova alla tre snart! Känns så orättvist ibland när man får höra om barn som sover 12 timmar / natt, men det är bara att bita ihop. Det är tur att man älskar sina barn så oerhört mycket att man i princip klarat av vad som helst!

    Ps. Det är så roligt att få läsa din blogg, särskilt när våra tjejer är i samma ålder och rätt lika i utvecklingen. Det är härligt att du skriver hur ni har det och om er vardag trots att det inte alltid är rosigt. Önskar er lycka och god jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det hemskt att inte få sova, förstår mycket väl varför det används som tortyrmetod - man blir ju knäpp efter ett tag.

      Det är verkligen orättvist när man vet att det finns barn som sover nätterna genom nästan från början, varför inte vårt barn liksom?

      Kul att du läser och kommenterar:) jag censurerar inte, är det jobbigt så skriver jag det, detta är ju som min dagbok fast med full insyn;) God jul på dig med:)

      Radera